Ny info: Pratade med banken och det var inte alls så illa som jag uppfattade. Mitt flyttvärde var betydligt lägre för att allt inte gick att flytta helt enkelt. Men förlorar ett par tusen bara och det har inget med avgift att göra (har ingen flyttavgift) utan just att flyttvärdet inte alltid är detsamma som fondvärde.
Hej på er!
Vill bara dela med mig av en kostsam lärdom i samband med bankbyte.
Nu har det flesta av er säker koll på detta men för de som inte har det kan detta spara lite pengar.
Bytte som sagt bank och för att få till bra ränta mm så önskades det att man skulle bli helkund och då även samla ihop mitt utspridda pensionsspar till dem. Detta anordnades snabbt och jag inser nu lite försent att jag förlorat nästan hälften av mina pengar (hundratusentals kronor) på ett fondsparande inom ITPK.
Det jag inte visste var att fondvärdet kan skilja sig markant från flyttvärdet. Visste faktiskt inte ens om att det var helt olika saker.
Så tipset är, jämnför flyttvärde med fondvärde INNNA flytt ![]()
Ny info: Pratade med banken och det var inte alls så illa som jag uppfattade. Mitt flyttvärde var betydligt lägre för att allt inte gick att flytta helt enkelt. Men förlorar ett par tusen bara och det har inget med avgift att göra (har ingen flyttavgift) utan just att flyttvärdet inte alltid är detsamma som fondvärde.