Barnsparande i fonder

Avanza Auto 6 till dottern och sonen.

2 gillningar

Jag ser att jag kunnat vara generösare i mitt förra svar så här kommer en komplettering.

Då min fru inte vill stå i HSB Bospar och då jag själv redan gör det och inge är villig att ge bort mina poäng blev följden att ett litet spar (500kr/mån för maximalt antal bosparpoäng) sker i barnets egna namn. Pengarna blir barnets vid 18-årsdagen och vår tanke med sparandet är att det ska gå till bostad/inredning men det står ju barnet fritt att använda pengarna såsom han själv vill.

Ett större spar sker i mitt namn, med min fru som förmånstagare i första hand och barnet i andra hand. Här tillfaller inga pengar på barnets 18-årsdag (förutsatt att jag eller min fru eller båda) utan dom får han om/när jag och frugan är överens om att ge pengarna som gåva.

1 gillning

Tack för ditt svar!

Gäller ditt “större spar” en kapitalförsäkring? Eller något annat?:slightly_smiling_face:

Ja kapitalförsäkring. Jag skrev det inte rakt ut men du förstod väl ändå då jag nämnde förmånstagarförordnandet.

Tyvärr ligger den i Nordnet som inte ger rabatter på förvaltningsavgifter i fonder. Men Savr säger att deras mål är att kunna erbjuda kapitalförsäkringar till privatpersoner innan sommaren. Lyckas dom med det flyttar jag sparandet från Nordnet till Savr.

2 gillningar

Vi har hela barnsparandet på Lysa. Men du har fått många bra alternativ i tråden, det spelar inte så stor roll vilken lösning du väljer så länge som du håller dig till aktieindexfonder. SAVR Global by Vanguard är ett bra alternativ tycker jag om man vill ha en bred aktieindexfond (där saknas dock tillväxtmarknader, så om man vill ha det så får man lägga till 10% indexfond med tillväxtmarknader).

Bitcoin kan såklart gå fantastiskt bra, kan också gå käpprätt åt helvete, ingen vet. Jag hade aldrig lagt hela barnsparandet i Bitcoin.

3 gillningar

Grymt! Tack för dina svar! :grin:

Får helt enkelt hålla ögonen öppna även på savr och se vad de har för skillnader!

Ja här var väldigt många bra svar att plocka ut information från.

Slutade med att det blir 90% dnb global och 10% i plus alla bolag Sverige framåt. Så får vi se var vi landar haha!
Kanske blir en sparrobot en bit längre fram!

Vågar inte ge mig in i krypto faktiskt, så det faller bort!

2 gillningar