Barnsparande

Hej!Jag planerar att spara pengar till mitt barn. Ni rekommenderar att öppna konto hos Avanza eller Nordnet för att det är gratis men när jag pratar med SEB så är det gratis även hos dom. De menar att fördelen med ex Avanza är att jag snabbt kan själv köpa och ändra utan att behöva kontakta banken om jag väljer att öppna i barnets namn. Medan nackdelen är att de har högra avgifter. Instämmer ni och har ni andra fördelar eller nackdelar med att öppna i Avanza/Nordnet kontra SEB? När ni skriver att man bör ha stor andel av sparandet i indexfond och en liten procent (lika mycket som barnet i ålder) i ränte eller obligationsfond vad menar ni då? Hur mycket bör jag månadsspara till mitt barn i indexfond respektive ränte/obligationsfond? Låt säga att jag sparar 800kr/mån totalt för mitt barn.Jag funderar på att öppna både kapitalförsäkring och isk konto, troligtvis i mitt namn men är fortfarande lite osäker på vad som är bäst. Hur mycket bör jag spara i kapitalförsäkring respektive i isk konto? 50/50 eller vad rekommenderar ni? Tack på förhandSophie

Hej Sophie,

Har SEB sagt att Avanza är dyrare i avgifter än SEB? Det va isåfall en ren lögn från deras håll, Avanza har tillgång till alla bankers fondutbud och tar inga extra avgifter än vad dom kostar normalt, Avanza tar inte heller någon kostnad för konton där(det gör nog inte SEB heller).

Det man menar med räntefonder motsvarande ålder är just att om barnet är 10 år så bör man då ha 10% i räntefonder, alltså en 90/10 portfölj.
Däremot så ser jag ingen anledning att ha räntor i ett barnspar som sträcker sig 20 år framåt, eftersom tidshorisonten är så lång så passar 100% aktiefonder perfekt!

Varför ska du köpa i en kapitalförsäkring och ett ISK?
Det räcker med en KF i ditt namn med barnet som förmånstagare, då väljer du själv när barnet ska få pengarna.

Kolla in denna artikeln om “Barnspar”.

Har du några fler frågor tveka inte att skriva dessa!