De stiger inte per automatik bara för att räntan stiger. Men eftersom de har så kort duration så hinner de ju snabbare få in nya räntepapper med “nya” räntan och tappar därför inte lika mycket i värde.
5 år skulle jag nog klassa som medellång duration. Generellt kan man säga 1% i förändring av räntan ger 1*5=5% ökning/minskning av värde på räntefonden. Så ju längre duration desto större hävstång. Inte säkert de automatiskt stiger i värde bara för att aktier sjunker, om räntan samtidigt är stigande. Däremot i vissa långa räntefonder, och särskilt långa etf:er, så kan detta temporärt vara fallet ibland för att folk söker sig till exponering mot dollarn eller euro som man kan få i dessa etf:er. Men rent historiskt har dessa en tendens att ha lägre korrelation mot börsen. Men krävs ju -1 i korrelation för att den ska gå upp lika mycket som aktier sjunkit och tvärtom.
Dessa långa räntefonder äger man kanske inte primärt för avkastning. De kan vara väldigt svåra att hålla under lång tid mentalt eftersom de sjunker i värde när räntorna ökar eller ligger stilla runt nollan eller så. Dessa räntefonder ska man nog mer ha som en motpart att ombalansera mot aktier. Har du en räntefond som har en duration på 20 år och räntan minskar med 2% så avkastar den typ 40%. Men långa räntefonder reagerar också på den förväntade räntebanan mer än vad korta gör uppfattar jag det som.
Hm, förstår faktiskt inte riktigt vad du menar? Man kan ju kombinera en aktietung portfölj med korta räntor om man hellre vill det för att ha en stabilerande effekt istället eller så kör man riktigt långa räntefonder få att få en bättre ombalanseringseffekt där både aktiernas och räntornas volatilitet tar ut varrandra lite mer.
Personligen kör jag en kombination lite inspirerad av Lysa och opti. Det vill säga en blandad ränteportfölj. Aldrig optimal men good enough och jag får med både stabil/värdebevarande och långa räntor för motpart. Har ännu inte haft min räntekombo så länge så jag kan inte göra någon vidare utvärdering mer än att den just nu går neråt som de flesta andra räntefonder.
Nu har jag inte läst hela tråden. Men det är alltid bra att ifrågasätta vad man håller på med
Jag har följt RT sen 2015. Basportföljen har jag haft sen dess. Innehållet har ändrats något under åren.
Jag har därför tagit med mig det viktigaste. Billiga och breda indexfonder, där jag köper hela höstacken.
Sen har jag även åsikten att 10% innehav inte har någon större påverkan på portföljen, då de oftast är korrelerade.
Indexfonder med globala småbolag och tillväxtmarknader är dessutom alldeles för dyra, i min mening. Därför har jag inte med dem. Min gräns går vid 0,4% i avgift.
Därav är min basportfölj:
80% Global index
20% Sverige index
Enkelt och framförallt billigt. Det behöver inte vara svårare än så.
Jag kör basportföljen med 100 % aktier i PPM och TJP. Den hållbara varianten. Exakta fondval beror på plattformen. I PPM kör jag AP7 Aktiefond som globalfond exempelvis.
Jag sparar också som du.
inte jag.
Kör mer mot kassaflöde oavsett om börsen går upp eller ner… utdelningsfällan med andra ord
@MattiasA90 Ok, tusen tack för svar till att börja med - får läsa igenom dem någon gång till men börjar få bättre grepp.
Jag “blev frälst” av Jan 2015 när han höll en föreläsning på en kick off för något som hette Balansekonomi. Skapade en lite onödigt krånglig variant av basportföljen direkt efteråt. Var faktiskt student Så det blev ju inga enorma pengar såklart. Men! Ligger +102% i avkastning sedan dess, tack RikaTillsammans
Numera går nytt sparande till Lysa istället. Det är enklare helt enkelt, ombalanseras automatiskt etc.
Tack och mycket mer motivationshöjande än en fond som backar nästan jämt!
Sorry trodde inga frågor var för dumma frågor, my bad! Inlägget handlade mer om det var någon som sparade likadant och om dom gjort det en lite längre period? Och hur det svängt/gått sedan dess. Denna tråd var inte skapad ur ett ”utbildnings” och kunskapsyfte, bara ren nyfikenhet hoppas det är ok, annars tar jag bort tråden
Ursäkta jag bidrog nog till urspårningen men som svar på frågan, ja jag sparar enligt basportföljen och hade Lysa ett tag parallellt men jag tyckte basportföljen gick bättre och det berodde säkert på det faktum att jag tack vare fondroboten sparade i mer räntefonder än jag lyckades göra i min portfölj där jag inte klarade av att se räntefonden backa hela tiden.
Sen blir ju inte portföljen likadan som Jan skriver ovan, så det går inte riktigt att jämföra.
Tråden är 100% okej annars hade den redan blivit klippt.
Imorgon har den funnits i tre år