Bästa banken att ha sitt sparande hos (courtage/utbud/upplevelse/källskatt mm)

Hej!
Funderar på vilken bank som skulle passa min och min frus aktiesparande bäst. Relevant för oss är:

• Kostnaden för courtage och växelavgifter (och eventuella depåavgifter) för små och medelstora affärer (tänk upp till 50 000 kr).
  • Utbudet av tillgängliga marknader att handla aktier på. Då undviker vi också aktier från länder som drar mer än 15 % källskatt pga krångel och osäkerhet när det gäller att få tillbaka överbeskattningen. Det blir alltså plus för banker som fixat så att vissa länders överbeskattning inte dras (som jag förstått att Nordea och Nordnet löst med Finland, till exempel), eftersom det öppnar fler investeringsmöjligheter för oss.
  • I viss mån användarupplevelsen. Det ska åtminstone inte vara onödigt krångligt att handla aktier och att följa upp sina investeringar, men det duger gott med basics och behöver inte finnas en massa häftiga funktioner. Plus också om det finns en funktion som hjälper till med deklarationen om man har AF-konto.

Har tittat runt lite och kommit fram till att det troligtvis är Nordea eller Nordnet som passar oss bäst. Men vad har ni andra för input? Vad är er erfarenhet av era banker?

Som bank är Nordea sämsta skiten någonsin. Skulle aldrig vara kund där. Nordea liv och pension är däremot bra, så de kan jag rekommendera.

Courtaget är 0,09%, ingen skalavgift för KF, växlingsavgift 0,25% (typ standard mao), ordnar tillbaka ev källskatt snabbt etc. De marknader de erbjuder handel på men inte har via hemsidan kostar 0,25%.