Jag behöver för första gången i mitt liv införskaffa ett konto med ganska frekvent handel i GBP (Brittish pound). Vilken bank/lösning skulle ni rekommendera?
Jag vill ha en lösning där jag inte behöver installera en app på mobilen (vilket jag förstått det som att till exempel revolut kräver), utan vill kunna hantera mina bankärenden via dator. Jag vill heller inte bli tvungen att flytta löna konto eller hela min ekonomi till banken. Någon som har tips enligt ovanstående förutsättningar?
Jag har konto på wise.com (före detta Transferwise)
50+valutor
Appen ej nödvändig.
Du behöver inte flytta något.
Du skapar bara valutakonton.
Är det endast en överföringstjänst du är ute efter tyckte jag det fungerade utmärkt.
Det var ett par år sedan jag använde den så har ingen dagsaktuell uppfattning men jag har bara goda erfarenheter av tjänsten när jag använde den.
Bra omdöme på trustpilot: Omdömen om Wise | Läs kundernas omdömen om wise.com
Jag behöver dock ta emot i utländsk valuta också som jag inte vill växla in till SEK. Har wise.com insättningsgaranti? Jag hittade ingen info om det så jag antar att de inte har det?
De stora valutorna + några till är inga problem att ta emot.
Bolaget är London-baserat så den svenska insättningsgarantin gäller inte. Med reservation för att något ändrats:
Dina pengar är åtskilda från Wise egna medel och förvaras på konto hos JP Morgan eller Barclays.