Bästa bygg Entrepenad för Malmö?

Ska genomföra en ”mer komplicerad” renovering, har ni tips på en bygg Entrepenad firma (aktiva i Malmö området) som är professionell, pålitlig med förnuftig prissättning?

Hej, kan rekommendera Prima bygg. Anlitade dem för en utbyggnad på ca 35m2 med bra resultat. De anlitade lokala mindre underentreprenörer och alla var måna om resultatet. Alla var svensktalande förutom kakelsättaren, så lätt att kommunicera vad man vill ha.

1 gillning

Tack för tipset! Ska kolla upp! (Vårt jobb gäller också en tillbyggnad)
Får jag fråga hur du hittade de/relation till firman? Om du önskar det var ngt du visste innan du påbörjade renovationen?

2 gillningar

Var noga med att skriva bra avtal. Så ni båda förstår vad som skall genomföras och hur det skall ersättas. Och vad som händer om det inte blir rätt.

Finns ett bra standard avtal för små entreprenader som kan vara lämpligt i ditt fall. Sök på ABS 09.

1 gillning

Tack för super tips! Ser att det även finns hantverkareformuläret 09 för ”reparations - och ombyggnadsarbete).
Det vi tänkt oss rör renovation av en tillbyggnad från 2016 - vilket avtal tänker du är lämpligast? Vilket är mest ”vattentätt”?

Vi har använt en liten snickarfirma i Malmö i flera år som vi har varit nöjda med. De har bytt fönster, satt in nya fönster i taket, fixat till vinden och gjort en hel del annat. Hojta till så kan jag skicka kontaktuppgifter.

Tack! Tar tacksamt emot kontakter :slight_smile: Klarar de helentrepenad av ”mer komplicerade” renovationer som berör husgrund/konstruktioner?

Oj, bra fråga… Jag vet inte… Här är deras hemsida, du kan hälsa från mig och Caroline.

1 gillning

Tackar tackar (också för att jag får name-droppa :sunglasses:)!

1 gillning

Hej

Val av standardavtal beror lite på vad du skall göra. Hur avancerat det är.
Är det en hantverkare/entreprenör duger det med Hantverksformuläret 17. Det är något förenklat jämfört med ABS 18 ( Noterade att de uppdaterat även ABS)

Prata med din hantverkare/entreprenör om vilket avtal som de vill använda. Om de inte kommer med förslag kan du ju hänvisa dem till antingen Hantverksformuläret 17 eller ABS 18. Och avtala: Vad som skall göras, Vad som inte skall göras, När det skall göras (start-slut), Ersättning för arbetet och hur eventuella ändringar och tillägga skall ersättas (ÄTA).
Viktigt är ju även att ta in flera hantverkare som kommer och tittar. Om inte för att få mer input och råd om hur ni kan genomföra renoveringen. Det finns ofta flera lösningar till samma problem.

Jag har en instagramsida där jag lägger upp mina erfarenheter och råd om just precis detta. Kika gärna där:
https://www.instagram.com/renoverings_hjalpen/

Du har även komsumentsverksets hemsida som är en bra hjälp.

Lycka till med renoveringen.

Du får gärna återkoppla vid tillfälle hur det gick och vem du valde. :slightly_smiling_face: