Bästa kreditkort för gemensamt matkort?

Hej!

Jag och sambo vill få stenkoll på våra matinköp och tänkte därför skaffa gemensamt kort för när vi handlar mat som vi för över en summa till varje månad. Så har någon tips på kostnadsfritt kreditkort som ger bonus som skulle passa som ”matkort”?

Preem Mastercard. Gratis och 0,5% bonus.

Du kanske kan hitta lite tips i den är tråden:

2 gillningar

Tack för tips! Men Preem låter bra endast om man har bil vilket jag inte har😅

Varsågod. Det kanske låter som det men det spelar mindre roll om ni har bil än vad man kan tro. Bonusen kan lösas in direkt på kontot, ni behöver inte besöka någon mack.

Annars är det Everydaycard med 1% bonus i matbutiker men det kostar 195kr/år efter första året. Och 75kr för ett extra kort. Kan löna sig beroende på hur mycket ni handlar.

Vi har gett oss själva i uppgift att dra ner på matkostnader rejält så det kommer inte bli några större kostnader i omlopp. Tack för svar!

1 gillning

Tänkte ändå bara tillägga att brytpunkten för när det blir lönsamt med Everydaycard går vid 4500kr/månad.

Årsavgifter 195+75kr=270kr
Skillnad i bonus: 0,5%
Summa för att tjäna in 270kr: 270/0,005=54 000kr
Per månad: 54 000/12= 4500kr

För att det inte verka som att jag gör reklam för Preem så är det 0,5% bonus även på Cirkle K och Shell. Men jag har inte använt dom själv och de kanske inte är lika bra på:
Utbetalning av bonus, ifyllning av hela beloppet på e-faktura osv.

Något som bör tilläggas är att det är värt mycket för er att veta att det går ihop sig oavsett hur mycket ni handlar för. Kanske gör det inte det exakt men det kan ni lätt spara in på att handla mindre om ni vet att bonusen är 0,5% och inte 1%. :smiley:
Den stora besparingen gör ni såklart inte med bonusen men det ger några extra kronor och det är smidigt med ett separat kort för mat.

Jag och sambon har ett kreditkort med extrakort för gemensamma utgifter (mest mat). Vi testade först nischkort med hög bonus (”extrakortet” löstes med Curve) men det var så jobbigt att administrera att det inte var värt några tior i bonus varje månad. Nu kör vi bankens egna kreditkort som vi får gratis (Nordea) och det funkar mycket smidigare. :slightly_smiling_face:

Vi kör med Gekåskortet. Vi ville ha ett kort som kunde ticka på och vi inte behövde tänka på att nu ändras cashbacken eller avgifter om vi inte skulle använda det tillräckligt.

Inga avgifter.
Kostar inte extra för extrakort. Du kan skaffa kort till barn med gränser.

1 % cashback på allt du köper som du får i checkar som används på Gekås. De är giltiga i 1 år.

Enkelt, smidigt och inget krångel. Enda nackdelen är att cashbacken måste användas på Gekås.