Ska köpa en elektrisk rakapparat. Tips? Vilken är du nöjd med?
Använder Braun series 9 PRO Bästa rakapparat jag har haft. Byter rakhuvud var 18:e månad. Man behöver inte ha rengöringsstation, bara att tvätta av den emellanåt med tvål o vatten. När man byter rahkuvud, så se till att det är series 9 PRO och inget annat.
Jag har både Braun series 7 och Braun series 9. 7 har jag haft i många år och köpte 9 för jag trodde den skulle vara mycket bättre men det är den inte. Använder båda och då blir resultatet bättre.
Är det för män med skägg eller män som vill raka bort sitt skägg?
För vill man forma och ta hand om sitt skägg så rekomenderas en bra trimmer med lite större/kraftigare blad. Vill man vara slät eller raka helt på vissa delar av anskiktet/halsen så rekomenderas en säkerhetshyvel om man har mycket hår/känslig hud. Blir bra och rakningen håller längre.
Vill man ha en apparat för att fixa linjer och inte har så tjockt hår eller är kännslig för inåtväxter så funkar Philips Oneblade för snabb fix.
Män som både har skägg ibland och ibland vill raka bort allt!
Så det räcker med att satsa på series 7?
Braun series 7 här också. Haft i över 10 år. Funkar fint ännu i dag.
Kolla vilken som är billigast. Jag tycker 7 är riktigt bra. Pappa använder 7 och är riktigt nöjd.
Ska köpa en skäggtrimmer i present till ne herre som har väldigt tjockt skägg. Vilka är bra? Och vilka ska man undvika? Vill helst inte ge bort en där rakbladen behöver bytas ofta och är svindyra.
Jag kör med en
Lätt att köpa nya blad, inget batteri som kan ladda ur och bli dåligt, håller man den smörjd med lite olja i bladen håller de länge. Haft mina orginalblad sen början av 2021 och de klipper precis lika bra som då.
Har haft en sådan här i mer än 20 år https://www.apotea.se/moser-harklippare-edition-1400-original-1406-0050?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P%20-%20Shopping%20-%20NB%20-%20Manufacturers&utm_term=Hårvård&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAvbm7BhC5ARIsAFjwNHsLos_wWXgUNUkiRV2xJweUUH-0xj1dYJzpQE5sTTQvr0KEP8tuj3MaAv8WEALw_wcB
Jag använder en modell från Philips med inbyggd ”dammsugare”. Är väldigt nöjd med den och ska köpa en likadan när den pajar.
Det enda som gäller är Wahl detailer eller Babyliss motsvarighet. Det som frisörer och barberare använder. Finns sladdlösa till båda vilket är de bästa.
Allt med Philips, Bosch etc är skräp som går sönder efter ett tag.
Köp den och thank me later
Vad heter Babyliss motsvarighet?
Intressant tråd, jag är “begåvad” med både tjockt hår och skägg och har tröttnat på att behöva köpa nya apparater ofta, då de flesta jag testat inte pallar trycket, hoppas jag kan få lite inspiration till ett nytt bra köp.
Jag hade en Braun, men i samband med att den lämnade jordelivet blev det hyvel för hela slanten och det har jag aldrig ångrat.
Jag använder hyvel till de kala ytorna och skäggtrimmern till själva skägget.
Samma här, men då pratar vi trimmer med distanskam och ingen rakapparat. Det är olika saker i min bok. Nätansluten rejäl trimmer och inget batteridrivet skräp.
Den modell jag använder har både nätanslutning och batteri. Batteriet är rätt meningslöst.
https://www.babyliss.com/se-sv/goldfx-skeletonfx-FX7870GE.html
Babyliss skeleton fx
Det är antingen eller bland de flesta duktiga barberare och frisörer i världen.
Har själv väldigt tjockt skägg och hår. Har Wahl detailer hemma, och den klipper igenom det smör.