Vilka amerikanska räntefonder rekommenderar du? Jag har placerat i SEB korträntefond C USD och sneglar nu lite på Amundi Fds Cash USD.
I nuläget absolut men man ska väl vara medveten om att växelkursförändringar kan äta upp hela vinsten, eller förstärka den för den sakens skull.
F50A och VWCE känns som det skulle behöva förtydligande, eftersom ena innehåller EM och andra inte. Kanske kan förtydligas, alternativt välja två likvärdiga etf:er (alltså två med hela marknaden eller två med bara developed markets).
-
Kanske förklara i ‘sidfoten’ varför Avanza Zero inte är med (t.ex. “då den bara investerar i ett trettiotal bolag”)?
-
Tror inte de som lär sig om investeringar via Instagram behöver investera i räntefonder. Fullt tillräckligt med Aktiefonds-bilderna + rekommendation om buffert på sparkonto med ränta. (Snarare då en slideshow med tips om räntekonton med insättningsgaranti…)
Tycker samma sak, ser bra ut men lite för krångligt. Räcker gott och väl med att rekommendera en billig globalfond.
Allt annat är överkurs.
Sparkonto och Fondrobot med räntor borde komma först i räntesnurran.
Skulle inte kunna med gott samvete rekommendera någon en räntefond… när jag började spara ordentligt för 5 år sen rekommenderades tex AMF Räntefond Lång som en broms i en portfölj när aktier går ner.
Sen dess har det bara fungerat som gas i nedgång och broms i börsuppgång…
Väldigt jobbigt mentalt att hålla på med som nybörjare.
Jag anser att riskpremien är för låg för att hålla på med. Lätt att dribbla bort sig själv.
Sparkonto vid sidan om eller t ex Lysa 60/40 där proffsen sköter förvaltningen kan man däremot rekommendera vem som helst och det blir bra nog och automatiskt.
Visst det händer några gånger per sekel att räntor går upp samtidigt som börsen går ner. Typiskt vid inflationschocker.
Otur men förändrar inte portfölj teorin i grunden. Jag ser det väl mer som risk för recency bias att alla skyr obligationer för det som hände 2021/2022.
Tittar man på lite längre sikt, AMF Lång mot AMF Kort, så ser det lite annorlunda ut trots ”smällen” 21/22 då AMF Lång gick ner 10%.
Visst bara 20 år men för att sätta det lite i perspektiv.
Förstår inte varför du inte lägger till globala indexfonder från alla storbanker då det inte är så mycket sämre och troligen lättare att man börjar spara i sin nuvarande bank?
Jag hör vad du säger. Jag tror att fonder som AMF räntefond lång kan prestera bra eller ok framöver och tillsammans med aktier kan man få en viss ombalanseringspremie.
Men baserat på mina egna upplevelser från blott 5 års sparande så tar det emot för mycket att köpa en sådan fond och jag nöjer mig istället med bankkonto hos nischbank för att få någon form av tröstränta.
Däremot tror jag att en fondrobot kan lösa problemet för man slipper se vilken del som går bra eller dåligt och man får en totalutveckling istället för flera olika aktiefonder ihop med flera räntefonder som man själv ska ombalansera och låta bli att plocka bort den som gått sämst varje år
Bara en nybörjares erfarenhet. Samtidigt såg jag att sparkonto finns med på första sidan i räntesnurran. Bra där
Håller helt med här. Har kommit till samma slutsats. Vill man prompt inte ha bankkonto (trots att den har högre ränta och lägre risk än så gott som alla svenska räntefonder) så är en fondrobot det minst dåliga alternativet.
Den är bra men avkastar lite mindre än de 2 andra förslagna globala indexfonderna. Vad är främsta argumentet för att välja DNB global index det till trots?
Du ifrågasätter inte mig. DNB Global Indeks S är bäst, så är det
Kan du utveckla ditt påstående lite tack. Jag vill gärna veta.
Jag tror att Pelle tycker bäst om DNB Global Indeks S då den har minst ESG.
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,14. Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,13%. Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,99. Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,02.
Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.
ESG står för Environmental, Social och Governance, vilket på svenska kan översättas till Miljö, Socialt ansvar och Bolagsstyrning. Det är ett koncept som används för att bedöma hur hållbart och ansvarsfullt ett företag är i sin verksamhet.
Här är en kort förklaring av de tre delarna:
Miljö (Environmental): Hur företaget påverkar miljön, t.ex. genom utsläpp, energianvändning och resurshantering.
Socialt ansvar (Social): Hur företaget hanterar relationer med anställda, kunder, leverantörer och samhället i stort.
Bolagsstyrning (Governance): Hur företaget styrs, inklusive ledarskap, interna kontroller och aktieägarrättigheter.
ESG-kriterier används ofta av investerare för att utvärdera företag och fatta investeringsbeslut baserat på hållbarhet och etik, utöver finansiella aspekter.
Ah…inga större skillnader om siffrorna får tala. DNB global indeks är betydligt dyrare än Avanza global när det kommer till avgiften. Skulle denna skillnad ändå motivera DNB global indeks av annan anledning?
25% ESG?
10 tecken
ESG 25%?
10 tecken?
De plockade tex bort stora bolag som Meta, så ingen som vet vilka andra vinnare de kommer plocka bort i framtiden.
Ok. 25% är förklarat, tack!
Vad är de 10 tecknen?
Jag tror inte att någon egentligen vet svaret på detta. Vad som är klart är dock att Avanzas nya index är ett mer avancerat ESG-index än att det bara exkluderar vissa särskilt problematiska bolag så som DNB gör. Det både exkluderar och överviktar vissa bolag, vilket vi kan se på t ex 8.48 % Apple i Avanza och 5.1 % in DNB. Denna särskilda överviktning verkar ske enligt någon modell som jag inte minns exakt hur den fungerar. Apple anses kanske vara särskilt hållbara? Man kan se att Microsoft inte överviktas på samma sätt.