Jag tittar lite på att investara i Solana [SOL] och för enkelhetens skull vill jag lägga detta på mitt ISK konto, avanza eller nordnet i första hand.
Tittat runt på flera olika och de flesta har relativt höga avgifter och få använder staking vilket jag ser som en väldigt stor fördel till extra ränta/utväxling på pengarna (siktar på långsiktig investering). Relevant att certifikatet faktiskt köper SOL och håller på dessa, för att det påverkar värdet i stort jämfört med en “skuldsedel”. Speciellt eftersom det inte är någon nämnvärd kostnad för förvaring och hantering som med tex guld.
Hittat primärt två som sticker ut. Finns fler certifikat, i synnerhet på nordnet och är helt öppen för alla om det finns bättre val.
Valour Solana (SOL) SEK (9500 ägare på avanza)
CoinShares Physical Staked Solana ETN (39 ägare på avanza)
Enligt min förståelse ser jag CoinShares certifikatet som helt överlägset eftersom årsavgiften är 0 % och man får 3,0% staking rewards (månadsvis). Nackdelen är avanzad transaktionsavgift på 1 % för valuta m.m. (?). Men Valour solana certifikatet kostar 0,5% i transaktionsavgoft samt 1,9 % i årsavgift och man får ingen stakingreward.
Så både kortsiktigt och långsiktigt borde CoinShares solana certifikat prestera överlägset bättre, så varför är det så få på avanza som köpt detta certifikat?
Vad är det jag missar? Varför är Valour solana certifikat så otroligt mycket mer populärt på avanza trots att jag inte ser någon fördel relativt CoinShares solana certifikat?
Känns som att jag missar något viktigt, hoppas på hjälp att förstå skillnaderna.
Hoppas vi kan undvika diskussionen om att investera/spekulera i crypto utan fokusera rent på mest ekonomiskt fördelaktiga instrumentet om man nu gjort detta valet.
Inte mer än analysen jag redan skrivit i frågan, hittade ingen bättre info. Köpte CoinShares och inte märkt något negativt utan det rullar på som väntat men jag har varit mycket passiv i sparandet (som planerat).
Jag köpte Valours Solana certifikat för skojs skull i slutet av 2023 på Nordnet. Hittade Valours först, så jag tog det, hade ingen större tanke på att något annat skulle vara bättre.
Jag hade inte tänkt handla Solana men fick pengar över som jag ville sätta på något, så jag testade Solana.
Certifikatet står i +302% i skrivande stund, så jag är självklart nöjd över mitt val även om det finns bättre certifikat att välja.
Jag är garanterat inte bäst på detta men jag ser staking som ränta som “tack” för att du lånat/låser din coin över en viss tid för proof of stake.
Tex valour solana så köper dom “en” coin och du äger den via ombud för att slippa trasslet med egen wallet osv och få det direkt på ISK konto. Men ingen staking/ränta utgår till dig (osäker om valour får låsa dom på staking och ta rewards själv, det får du läsa dom juridiska dokumenten för om du är nyfiken). Valour har dessutom en årsavgift så du betalar någon procent för att dom administrerar detta åt dig. Avgift och ingen ränta.
Syftet med coinshares är att den var gratis samt att du får en del av staking rewards (ränta). Dom tar en del av staking rewards för att täcka upp deras administrationskostnader och det tycker jag är väldigt rättvist och bra affär för att få det på ISK.
Ska du köpa utanför via wallet så blir det 30% vinstskatt när du säljer dom. Tänk på att även varje transaktion ska beskattas så om du flyttar dom eller byter till annan kryptovaluta så räknas det som köp/sälj och ska beskattas. Ganska säker på detta men har inte orkat gräva djupt så tänk själv!
Så coinshares borde ge någon procent extra värde per år vilket jag anser är en bra deal. Däremot är denna lilla andel så klart ganska försumbar relativt den underliggande värdeutvecklingen. Bättre än inget
Det kan jag tyvärr inte svara för. Men intressant, vore mycket uppskattat om du lyckades gräva fram varför och rapportera tillbaka. Eller bara punktera min analys ovan
Valuta kanske men min spontana tanke är att det borde vara en bias och inte påverka kursen i sig. Kan absolut ha fel…
Nu var det ett bra tag sen sist någon skrev i denna tråd. Men jag undrar hur det gick med jämförelsen mellan stakad och icke stakad kryptovaluta i certifikatform som nämnts i inläggen ovan?