Bättre ränta. Nordiska ok? Tips investera pengar

Jag har för närvarande 1,4 miljoner på vanligt sparkonto. Kommer ev köpa lägenhet och en annan sak som kostar 50000 om något år. Tänkte att jag skulle kunna spendera ca 300000 i fonder/lysa och sätta miljonen på sparkonto med ränta. Vad anser ni om den planen? Har för närvarande 10000 hos Nordiska men har inte vågat föra över miljonen då jag är rädd att pengarna ska försvinna, är det helt säkert att föra över mina pengar dit? Nordiska.se Finns det någon annan bank eller dyl med ränta ni skulle rekommendera istället?

Har fört över 30000 till Lysa 50%ränta 50%aktier. Borde jag föra över mer på en gång och i så fall hur mycket? Förstår ej vad som menas med aktier? Är detta fonder eller aktier jag investerar i? Är det lika trygg som en indexfond om jag för över 1000000 till Lysa? Hur mycket skulle ni rekommendera att investera i Lysa/fonder?

Har för närvarande Swedbank som bank. Funderar på att byta till annan då de har så dåliga räntor. Ska jag köpa indexfonder hos Swedbank, avanza eller annat? Vad lönar sig bäst?

Tacksam för råd till en nybörjare!

Så länge pengarna täcks av insättningsgarantin skulle jag själv prioritera den aktör som erbjuder högst ränta utan andra förbehåll än specificerad bindningstid. Skulle du kunna tänka dig att avvara pengarna under 2 års tid så är t ex Zaver med 3,15% sparränta just nu ett attraktivt alternativ. Är 1 år max så titta på t ex Northmill med 2,9%, etc.

Men tänk på att räntesatserna kan ändras från en dag till nästa. Och att det verkar som den allmänna räntetrenden på bindningstider upp till 2 år för närvarande är på nedåtgående.