Behålla Indienfond eller byta till ASEAN-länderna?

Hej. Har en Indienfond i lekhinks-portföljen som utgör ca 5% av totala investerade kapitalet.

Indien överlag är ju ganska dyr marknad att investera i. Har smått börjat fundera på om man ska satsa på fond med ASEAN-länderna istället (Malaysia, Thailand, Filippinerna, Singapore, Brunei, Indonesien)… Borde finnas potential till tillväxt över tid kanske, vissa tror att Indonesien kan bli nästa stora produktionsland t.ex…

De fonderna är inte jättebilliga heller men bredare spridning å andra sidan…

De är ju såklart redan inprisade i globala indexfonderna så det blir ju att man bettar mot marknaden genom att övervikta ASEAN om än endast i 5% lekhink.

Ingen vet om framtiden, men om ni behövt välja, vilket alternativ av Indien och ASEAN hade ni valt och varför? Sparhorisont lång (+10 år)…

Tack på förhand.

1 gillning

Oj, bra fråga. Tror det är en svår fråga i forumet då få oss har kunskap om de länderna eller relation till dem. När jag hamnar i antingen eller frågor kring sparande så brukar jag ofta försöka göra om det till en och-fråga istället. Om du tror på båda, varför inte fördela pengarna mellan dem?

Sedan brukar det finnas hyfsat billiga index-etf:er med exponering mot det mesta som är hyfsat billiga, så det hade jag nog också tittar på.

(och håll det till Lekhinken. :wink: )

1 gillning

Om jag hade varit tvungen att välja så hade jag hellre haft en fond som representerar flera länder än ett land. (Men jag håller mig nog till min tillväxtmarknadsfond istället. :see_no_evil:)

1 gillning

Ja, jag känner lite samma…får nog bli ett byte ändå, fortfarande ett bet mot marknaden att man vet bättre men med bara 5% av totala investerade summan är det väl OK att testa.

1 gillning

Vad betalar du i avgift för fonden du påtänker byta till?

Den politiska risken i hela området är stor…

Inkl bankens tredjeparts-avg osv är det 2.07%.
Indien var ännu dyrare med 2.30% totalt… nu är detta en mycket liten del av mitt totala investerade kapital dock… Resten ligger i globala indexfonder, tillväxtfonder samt investmentbolag, avg mellan 0.2-0.5%…

Så är det men det samma gäller ju EM fonder också.
Om det är lekhinken det gäller så är det inte så farligt att ta extra risk kan jag tycka.
Grejen med utvecklingsländer är ju just att marknaden prisat in att du gör billigare affärer för att risken är högre.

Ja av samma anledning har jag inga EM-fonder.