Kan du klistra in din typiska QUERY-formel? Så vi kan se om det finns förbättringspotential
Jag använder ChatGPT 3.5 en del som hjälp i excel. Jag brukar inleda med att “jag använder svenskt excel”. Det blir ändå lite blandat med svenskt och engelskt excel. Hur får man det att vara konsekvent?
Nu svarar jag inte på din fråga men det jag hade rekommenderat dig istället är att byta språket i Excel till engelska. Trust me. Det kommer underlätta ditt liv framöver avsevärt.
Tack, ska testa. Kör enbart sheets men brukar finnas motsvarande funktioner där.
Precis, du svarar inte på frågan och har inte all bakgrund. Trust me. Du försöker vara till hjälp men är det inte.
Så här kan det se ut: =QUERY({‘page 1’!A1:E10;‘page 2’!A4:E27;‘page 3’!A4:E17})
Tror det blir svårt. Jag brukar köra GPT först och sedan manuellt översätta om det inte fungerar.
Titta ovan i tråden så ser du att den försökte sälja in formeln LAGERHISTORIK…
Jag får inte query funktionen att funka.
Jag vet inte riktigt ditt problem, men om du vill kunna hantera dom olika tab referencerna bättre skulle jag göra så här
Men det blir inte mycket bättre.
Jag kan dock inte lista ut hur man kan skicka en lista till indirect eller något liknande
Om problemet är att områdena du vill konsolidera har olika antal rader kan du välja att kombinera kolumnerna oändligt:
=QUERY({Data1!A:B; Data2!A:B; Data3!A:B}; "select * where Col1 is not null")
Det förutsätter så klart att all data i i kolumnerna utanför dina nämnda radintervall är önskvärda.
Skulle det vara t.ex. datum som din QUERY är baserad på blir det såklart annorlunda, t.ex, alla datum mellan 2021-01-01 och 05:
=QUERY({Data1!A:B; Data2!A:B; Data3!A:B}; "select * where Col1 >= date '2021-01-01' and Col1 <= date '2021-01-05'"; 1)
Nåon som har en bra Snygg Excelmall för att räkna på Solcellsanläggningen.
Såld el, egen använd el, inköpt el osv.?
JAg ska bygga en själv, men tänkte ifall någon hade någon bra mall så sparar man lite tid.
Fick min anläggning i somras och jag hade stora planer på att göra en Excel med Power Querys så jag kunde räkna på allt baserat på varje timme. Fick ihop en held el, men det fallerade till slut på att det var svårt att hitta en källa på timpriser som man kunde hämta med en automatisering utan en massa handpåläggning.
Sen dog min energi, och nu ska jag hålla det enkelt. Lite grafer, osv, kommer nog att importera mina CSV filer med PQ i all fall.
Vore trevligt att få ideer i alla fall
Hjälp med antagligen simpel uträkning, men jag har kört fast ![]()
exempel:
A1 = 10000000 (belopp på kf jan 2024)
A2 = 7% (förväntad avkastning)
A3 = 2% (skatt och avgifter)
A4 = här vill jag den räknar ut detta så jag får förväntat värde vid slutet av året.
typ A1 * A2 - A3
Jag frågade chatgpt och den sa: =A1+(A1*A2/100)-A3
men det verkar inte rätt ![]()
edit: jag tror jag fick till det efter ytterligare diskussioner med gpt ![]()
=A1*(1+A2)-A1*A3
Om du vill använda denna enkla form behöver du parantes på A2 - A3
Och du bör ange procentsatserna med 1,07 och 1,02 för att få med ursprungsbeloppet. Annars får du endast ökningen.
Dvs A1 * (1 + A2 - A3), men sen om man ska vara exakt så beror det på vad som menas med 2% avgifter. Din formel belastar ju enbart initiala kapitalet, på slutgiltliga kapitalet blir det A1 * (1+A2) * (1-A3) vilket ger en effekt på 0.2 procentenheter (i praktiken tas det ut löpande eller kvartalsvis etc)
Hej!
Jag laddar in data i Excel från en pdf och skulle vilja ändra de negativa talen till positiva i en kolumn. Och tvärtom med de positiva talen i samma kolumn. Går detta att göra? Och i så fall hur?
Om de negativa/positiva ursprungliga talen är i kolumn A, lägg in =-A1 i t.ex. cell B1 bredvid. Autofyll sedan B-kolumnen tills alla talen är inverterade bredvid.
När du gjort detta, kopiera de nya inverterade värdena i B och välj Klistra in värden på valfritt ställe.
Då behåller du de nya värdena utan formel. De gamla kan du ta bort.
Tack för tipset😀 @ERM
Det var riktigt smidigt! Var tvungen att prova direkt. ![]()
Lugnt, autofyll is your best friend.
Snodde ditt koncept med en mall för leasingbil.
Gjorde det mer anpassat till mobil. Kanske det kommer till användning!
Snyggt! En fråga, fyller man i den faktiska mätarställningen allteftersom bara?
Alltså i E16 och neråt? ![]()