Yes, du ändrar i E16-E67. Initialt uppger du så klart mätarställning i E14.
Ändringar utanför de cellerna varnar Sheets för. Så går inget sönder.

Yes, du ändrar i E16-E67. Initialt uppger du så klart mätarställning i E14.
Ändringar utanför de cellerna varnar Sheets för. Så går inget sönder.

Om man vill dra ut dagliga trender från hur ett visst värdepapper rör sig på börsen i förhållande till ett annat - hur uppnår man det?
Helst i sheets, för jag vill inte ha en massa andra ställen att hålla reda på ![]()
Man kan ju tänka sig att man är nyfiken på hur den dagliga trenden av globalt index rör sig i förhållande till OMX eller ja, vad som helst.
Går det att göra och ger det något värde? Mest nu för att det är kul att lära sig hur man gör, men potentiellt skulle man ju kunna köpa och sälja på en utvecklad variant av sådan basal trend signal antar jag.
=VSTACK kör jag med i excel och den borde funka
Kanske i kombination med någon filterfunktion så kan du bara markera massor med rader och bara hämta dom som inte är tomma kanske.
Om det finns någon logisk fortsättning på namnen i kalkylbladsreferensen som ändrar namn med ett nummer i taget hade man kunna göra en lista för att smacka in referenserna på ett enkelt sätt.
Kan du ge ett typexempel på filen?
Denna verkar funka, men då gäller det att det inte finns några tomma rader i första kolumnen då den filtrerar bort på denna kolumn.
=VSTACK(FILTER(Blad1!A1:J1000;Blad1!A1:A1000<>“”);FILTER(Blad2!A1:J1000;Blad2!A1:A1000<>“”))
Och så här får du den till flera blad om bladen har någon logisk namnföljd
Då tar man bara och kopierar raden till höger och klistrar in i en =VSTACK( )
Grym du är som tar dig tid att hjälpa!
Så här kan det se ut, fast med 100+ sheets: exempel - Google Tabellen
Ingen logisk följd på namnen dessvärre, så fick inte till VSTACK
Hittade ett script som jag bara bytte setName-namnet på
Den här sparar du som ett inspelat macro i googles apps script(hittas under tillägg i google sheets):
function changeNames(){
var sh = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet();
for(var i = 0;i<sh.getSheets().length;i++){
var n = i+1;
sh.getSheets()[i].setName(“Blad”+n+“”);
}
}
Spara sedan macrot.
Sedan så har du kalkylbladet där du vill döpa om alla flikar öppet, och trycker på kör på det nya macrot i app-scripts-fliken du också har öppen.
Alla flikar blir nu omdöpta, och då borde det funka om du ställer upp det som jag har gjort det nedan med filter och vstack. Filter används för att den ska kolla av 1000 rader och bara hämta dom raderna som inte har tomma celler i kolumn A, så att du inte måste markera manuellt exakt dom rader/celler du vill slå ihop.
Verkar funka för mig när jag testar, har dock ingen aning om det finns något max på hur lång en formel kan vara, borde finnas ett mer effektivt sätt att lösa det på. Har dålig koll på google sheets och jag skulle nog försöka mig på excel och power-query om jag skulle göra det själv.
Om du vill ha kvar alla befintliga namn så hittade jag en här som radar upp alla kalkylbladsnamn:
/** @OnlyCurrentDoc*/
/**
Gets all sheet names in worksheet
@return Each Sheet Name
@customfunction
*/
function getAllSheetNames(){
return SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet().getSheets().map(x => x.getName());
}
Spara som ett script och skriv in i valfri cell “=getAllSheetNames()” och få en lista med alla kalkylbladsnamn ![]()
Formula to reference EVERY sheet in a workbook, even new ones added? - Google Docs Editors Community
Vilken insats du gör @Patzinga! Nu kommer den spännande upplösningen:
Scriptet som du föreslog funkade bra…upp till ca 200 sheets, sen sa google sheets nej tack för det tog för lång till. Har 770 sheets ![]()
En ännu enklare lösning fanns där ute: sheetgo-tillägget https://workspace.google.com/u/0/marketplace/app/sheetgo/94172092257
Seriöst?
Jag vill inte veta vad som kräver 770 flikar och om det är för jobbet så tycker jag synd om de som arbetar för det företaget ![]()
Jag hade gärna velat veta vilka rutiner man haft och i vilket syfte.
Inte så farligt som det låter. Driver konsultfirma och hjälper en kund med en analys. De hade råkat lägga upp varje produkt som en egen kategori i affärssystemet, så istället för 40-50 sheets som brukligt blev det nu dessa smått berömda 770 sheets.
Men nu har vi löst det, tack för hjälpen!
Om du ska fortsätta jobba med sådant bör du ta en titt på Power BI / Power Query. Kommer underlätta
Jag är ute efter en Google Sheets-formel som kan beräkna den totala räntekostnaden under ett kalenderår. Jag har gjort en del sökningar men landar hela tiden på kontinuitetslån, inte lån med rak amortering där räntekostnaden kontinuerligt blir lägre i samband med att lånets storlek sjunker.
Nedan är en beräkning men jag retar mig på att jag behöver slå ut det på 12 månader och inte kan ta det i ett svep. Tänker att det borde finnas skribenter här på forumet som sitter inne på svaret?
Parametrar:
Om du har initialt lånebelopp W, månatlig amorteraring a, och nominell årsränta r, så kommer total räntekostnad bli \sum_{k = 0}^{11}((W-ka)(r/12)) vilket förenklas till Wr - ar\frac{11}{2}
Perfekt. Fungerade utmärkt. Tack för det! ![]()
hej skulle vilja ha hjälp med följande i cell b2 står der gävle i kolumn f4 och nedåt står det kuskarnas hemmabana skulle vilja i detta fall i b2 står det gävle
då vil jag att alla gävle blir gröna i kolumn f med typ vilkorsformateing
Kommentar från moderator: Inlägget är ihopslaget från en annan tråd.
Om jag har förstått dig rätt så bör det inte vara svårare än så här:
Markera alla celler i kolumn F som du vill förändra. F4 är i det här fallet den första cellen i det området. Det kommer då följa med i resten av området.
Edit: Insåg att det kanske skulle vara olika orter under kuskarnas hemmabana men det spelar såklart ingen roll vad det står i cellerna ![]()

jättetack jag gjorde något liknande men det blev fel
tack tack
Det är viktigt att komma ihåg att referensen F4 i det här fallet inte får vara låst med $ (blir ofta standard). Om den referensen är låst så kommer alla celler i det valda området formatteras utifrån F4 istället för det egna värdet.
ok tack för tipset