Behöver du hjälp med Excel, Google sheets/kalkylark? | Ställ din fråga här! 🤓

jag tog ner nytt spel för v75 det förra var gävle idag spelar dom på färjestad
när jag tar ner färjestad så vill den inte bli grön

Tyvärr svårt att veta vad som är fel utan att se själva dokumentet =/

hag håller på att felsöka vad som kan vara felet

tänkte göra en omsats typ om dag 29 finns i c kolumnen så skriver den skottår i cell e3 om det står 28 blir det tomt i e3 kolumnen men jag får inte till det

sen undrar jag när jag skriver helaåret 2024-01-01 till 2024-12-31 så tar jag sista vädet minus första värdet då får jag 365 dagar det skall vara 366 går det att få till på något sätt

jag skev så här OM(C1:C12=29;“skottår”;“skottår”) något fel blir det

sen

Behöver du kolla hela kolumnen eller räcker det att du kollar C2?

det borde räcka med c2

Då ska det fungera med:
=OM(C2=29;“Skottår”;“Tomt”)

Sen måste du räkna antal dagar till 1:e. jan 2025 för att få rätt antal dagar.
Jämför med 1-10 där du tar 10-1 och får 9.

när jag lägger in formel så blir det fel

nu fick jag till det första delen den andra ochså ok finns det något annat sätt när man skriver 2024-01-01 till 2024-12-31 skall han inte kämnna till att det är skottår och räkna ut att det blir 366 dagar

Lägg in formel där du först räknar antal dagar mellan 1:a jan 2023 till 1:a jan 2024 och sen gör om med 1:a jan 2024 till 1:a jan 2025 därefter jämför du.
Du kan inte räkna till siste december för då får du “till” och inte “till och med”

OK JAG FÅR Kolla PÅ DETTA LITE TACK FÖR HJÄLPEN SÅ LÄNGE FÅR GÖR EN FUNKTION ATT HITTAR DEN ÅR 2024 SOM ÄR SKOTTÅR LÄGG TILL EN DAG

Menar att du räknar fel.
Du har inte 366 dagar.
Jämför med dag 1 och 2 en viss månad. Hur många dagar är det mellan dem? 2 dagar eller 1 dag?
2-1 = 1
Så som du räknar så vill du ha det till 2.

1 gillning

jag trodde att exel hade koll på skottår det blir en dag mer 2024 i feb allså 366 dag
det är 29 dag i feb 2024 varför kan inte exel ha koll på detta

Med all respekt gör Excel det.

Skärmavbild 2024-03-30 kl. 21.36.46

formeln räknar inte antal heldagar för datumen du anger utan antal dagar MELLAN de datum du anger.

1 gillning

Så här får du väl enkelt ut svaret på de första frågorna, ser inte att det finns någon information om bilmärken att koppla till verifikationerna i dokumentet du lade upp?

image

1 gillning

Det finns säkert smidigare sätt att göra det på men:

1. Formatera taggarna så att varje verifikat har ett bilmärke på samma rad. Klippa/klistra eller hur du nu vill göra.

image

1. Gör en XLETAUPP/XLOOKUP formel. Lookup_value är verifikatnumret, lookup_array är verifikatnumren i listan ovan och return_array är bilmärket. [if_not_found] kan du sätta till “” så blir det tom.

1. Därefter är det bara att skapa en pivot-tabell utifrån datan och formattera den som du vill ha den.

3 gillningar

Detta har hjälpt mig att få in kurser i Google Sheet som jag har saknat, tackar.
Kan komplettera med några ETF:er som har en lite annorlunda xml-kod:

JPM Global Equity Premium Income ETF
=IMPORTXML(“https://se.investing.com/etfs/jegp-london?cid=1209473”; “(//div[contains(@class,‘text-5xl/9’)])[1]”)

SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF
=IMPORTXML(“https://se.investing.com/etfs/spdr-msci-usa-scap-value-weighted”; “(//div[contains(@class,‘text-5xl/9’)])[1]”)

Denna kod verkar också fungera bra på enskilda aktier

2 gillningar

finns kanske någon som redan gjort detta så slipper jag uppfinna hjulet på nytt.

Jag skulle vilja ha en excel-fil där jag kan mixtra med miss huslån och hur fort jag amorterar och hur det påverkar kostanden på lånet både totalt och per år. Alltså typ som en ränta på ränta kalkylator. Om jag har 1.8 MSEK i lån och amorterar 3400 kr eller 10 000 kr så visar den hur många år det tar att amortera bort lånet, hur mycket i räntekostnader det kommer kosta etc. Så kan man ändra siffrorna för att se hur mycket det gör både på månadskostnaden och årskostnaden men också hur mycket man sparar in på att slippa betala ränta i x antal år.

Någon som har en sån?