Behöver du hjälp med Excel, Google sheets/kalkylark? | Ställ din fråga här! 🤓

Om saldot är mindre i “nuvarande lagersaldo” än i “minsta lagersaldo” hur gör jag en villkorsberoende formatering i cell N50 så det visar med röd text eller ruta att saldot är för lågt?

Jag har gjort det förut men kommer inte ihåg hur :see_no_evil:

1. Markera kolumnen/området som ska formateras.
  2. “Villkorsbaserad formatering” > “Regler för cellmarkering” > “Mindre än”.
  3. Om du vill, ändra även villkoret till “Mindre än eller lika med”.
  4. Välj “Cellvärde” som tillval.
  5. Skriv in cellvärdet där du vill påbörja jämförelsen (klicka ej, om det inte enbart är ett värde), här =D3
  6. OK

Se bilden:

Edit: Detta är Excel, inte Sheets.

1 gillning

Det var så jag gjorde på sheets men inte fick det att fungera, jag får prova igen :slightly_smiling_face:

För Sheets:

Vilket ger:

image

1 gillning

Nu vet jag vad jag gjorde för fel, jag råkade vända på cellerna :see_no_evil: nu funkar det :partying_face:

@ERM Vet du om det finns någon snabbfunktion för att kopiera det till alla 50 raderna? :sweat_smile: när jag provade nu så blev det bara en exakt kopia av villkoret :see_no_evil:

Ändra villkorsbaserade formatteringen:

• Tillämpa på intervall: M2:M52
  • Är mindre eller lika med: =N2

Tror jag prickat dina cellreferenser rätt :dotted_line_face:

1 gillning

Ska prova, misstänker dock att varje M-cell kommer gå efter saldot i just N2 :thinking:

Om man har olika saldon per rad så kanske man behöver göra rad för rad :sweat_smile:

Nej, =N2 är ingen absolut cellreferens. Det blir en relativ.

Var tvungen att göra en double take och kolla igen men det stämmer för mig. :relieved:

1 gillning

Tack så mycket! Det funkar precis som tänkt :slightly_smiling_face:

Hej!
Ni duktiga som kan - om jag önskar hämta ny data från DI förutom daglig kurs, exempelvis “Morningstar rating”, “Standardavvikelse”, “Sharpekvot” mm som finns på sidan - hur hämtar jag detta på ett enkelt sätt?

Denna fungerar för kursen: =VALUE(TRIM(IMPORTXML(“https://www.di.se/fonder/amf-aktiefond-smabolag-124544/“;”(//div[contains(@class,‘js_instrument-details__price’)])[1]”)))

Ingen som kan hjälpa till kring detta - bara jag vet hur allt fungerar så löser jag nog det mesta men just det initiala för att koda hämtning utav exempelvis “Sharpekvot” eller liknande på sidan övergår min kunskap…

XPath är enligt nedan:
/html/body/div[3]/div[5]/div/div[4]/div[1]/article[2]/section[1]/div[8]

Är det någon som vet hur man kan lösa problemet att lästa rader/kolumner i alla flikar i ett excelark med jämna mellanrum blir upplåsta? Hittar inga lösningar online på det mer än att vissa har rapporterat det som en bugg hos Microsoft.

Filen ligger på en delad Teamsyta (dvs Sharepoint) och det är Office 365.

Hejhej!

Jag har försökt återskapa något i stil med RT:s kalkylator för fondavgifter i Google Sheets/Excel, men får bara inte till det!

Tänker på denna: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/

Att få till ränta-på-räntan är inga problem, men hur jag än lägger in avgiften blir det inte rätt (åtminstone när jag jämför med länken ovan). Konstigt nog hittar jag heller inga mallar som kan hjälpa mig.

Vill alltså kunna lägga in en summa och se, år för år, värdeutveckling både med och utan avgiftens påverkan, såväl som det totala värdet när avgiften dragits.

Någon som kanske har någon mall liggandes och kan dela? Stort tack på förhand! :grinning:

Hej!
Vilka antaganden gör du när du sätter upp allt?
Hur räknar du bort avgiften? Drar du den som X% slutet av året? Eller räknar du avgiften per dag?
Hur räknar du på värdeökningen?

Om du har en fond som gått 10% på ett helt år exklusive avgifter så är det inte helt korrekt att dra bort 0,2% för avgifter. Avgiften dras dagligen och om man skulle anta att värdeökningen är helt linjär från 2:a januari till 30 december så är ju dagliga avgiften inte samma i början på året som på slutet.

Hur räknar du på skatten och när drar du den?

Jag kommer inte ihåg vilka antaganden och förenklingar @janbolmeson har gjort, men om du inte gör samma antaganden så kommer du inte få samma siffror.

2 gillningar

@apan2: Jag tycker Sparkalkylator Delux ( Sparkalkylator - Deluxe ~ z2036 )
fungerar väldigt bra som “räknesnurra” för olika varianter av simuleringar. Tryck på dom gröna cirklarna med plustecken till höger, så kan du komplettera med aktuell statslåneränta från Riksbanken, din egen tro om framtida inflation, vad din(a) fond(er) har för totalavgift, din förhoppning om framtida avkastning för fonden etc. Det poppar upp en förklaring om du för muspekaren över dom olika benämningarna.

Resultatet mot vad du fyllt i, visas som dina totala insättningar och värdeförändringar, skatter och fondavgifter, plus framtida nominellt belopp som även visas nuvärdesberäknat mot den “hittepåinflation” du angivit.

1 gillning

Tack för svar!

Ja juste avgiften dras per dag, det tänkte jag inte på (ny i detta!). Jag hade dragit per år vilket förstås blev fel. Frågan är nu bara hur man skulle få in det i Excel som daglig avgift. Får bara inte ihop det, inte ens i närheten. Inte heller kommit så långt som skatt, men det blir väl åtminstone årligen (ISK)? Men vore förstås också högst rimligt att få med.

Tänkte något i stil med detta Test ränta på ränta - Google Sheets men just nu är som sagt avgiften fel, men om någon har tips på hur det kan lösas uppskattas det.

@Adhoc Den var ju mycket intressant - tack! Samtidigt blir jag ju nu ännu mer fundersam över vad RT-kalkylatorn har för antaganden inbyggda, om den ens har några. Jag kan inte alls få den att överensstämma med Sparkalkylator Deluxe hur jag än knappar in värdena. Jag antar att RT inte räknar på skatt vilket Deluxe verkar göra per automatik, utifrån inlagd statslåneränta eller?

Exempel:

1. RT Kalkylator Jag lägger in 100 000 kr, 0,4% i avgift, 20 års utveckling med 7% avkastning. Det ger mig 357 160 kr och en total avgift på 16 747 kr. Samt en “differens från teoretisk maxvärde” på 29 808 kr. Se bild.

2. Exempel i Sparkalkylator Deluxe
    Ett ingående värde på 100 000 kr, en avgift på 0,4%, 20 års sparande, 7% årlig avkastning. Det ger ett värde på 332 304 kr och en avgift på 15 550 kr. Den verkar även lägga in skatt automatiskt om man försöker sänka värdet, men klipper man ut värdet ur fältet så exkluderas det och värdet 357 212 kr visas, vilket är likt det som visas i RT-kalkylen. Samtidigt visar den då ändå avgiften som lägre än RT gör.

Börjar känna att mina begränsningar här är lite stora. Var inte så lätt som jag trodde! Samtidigt konfunderad över att denna typen av mallar inte var vanligare. Det vore bara trevligt att ha ett Exceldokument där man hade det mesta av det som finns i Deluxe, och kunde enkelt skapa nya blad för enskilda fonder. Snarare än att skapa länkrapporter, men det är förstås betydligt bättre än ingenting.

Om du räknar och sätter avkastning som effektivt 7% men avgiftsbetalning nominell 0.4%, så landar man på 357102 resp 16712. Några tior bort som jag inte kan förklara, men kan vara avrundningsfel i någonstans.

W0 = 1e5;
r = 7/100;
a = (1 + 0.004/365)^365-1;
A = 0;
for i = 1:20      
    W0 = W0*(1+r);    
    W0=W0-a*W0;
    A = A + a*W0;
end

En total avgift på 15600 får du om du räknar på att du tar ut den årliga avgiften i början av året, dvs innan du räknar upp med avkastningen. (dvs gör fel)

1 gillning

Skulle det kunna bero på hur man räknar på ränta jämfört med effektiv ränta?

Nej, nominell vs effektiv är just det det jag justerade varianter på för att komma så nära. Den resterande skillnanden motsvarar en 5:e decimal på en procentsats. Off-by-one i en loop, omvänd ordning på beräkning, eller någon onödig avrundning någonstans

2 gillningar