Behöver hjälp med mitt sparande

Jag blir 65 år och går i pension i år. Jag sparar i 15 olika fonder hos Avanza. Jag behöver hjälp med att spara i färre fonder. Finns det någon som kan hjälpa mig vad jag ska välja,detta är en djungel för mig.

Hej Marie-Louise!

Jan har gjort flera typer av modellportföljer där du har en "förenklad version" av varje, dessa hade kanske passat bra för dig då?

Kolla in dessa två typer av portföljer:

1. "Globala Barnportföljen"
2. "Nybörjarportföljen"

Men en enkel portfölj du skulle kunna göra med endast 3 fonder, om du vill ha en 100% aktiefondsportfölj är:
Avanza Global
Avanza Emerging Markets
Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller SEB Sverige Indexfond

Sedan om du vill ta in räntefonder så kolla in modellportföljen Nr 2 som jag gav länk till ovan!

Då har du en för globalt, en för tillväxtmarknader och en Sverigefond.

Hej!

Enklast är en s.k. 35/65 portfölj. Det är ungefär vad de flesta pensionsbolag erbjuder. T.ex:

• 35% Avanza Global
  • 65% AMF Räntefond Mix
Mycket låg avgift på 0,11%. Ombalansera årligen. Klart!

Hur mycket kommer du vara beroende utav pengarna?

Om du går in på Ap7 Sida kan du få en bra fingervisning på fördelningen. Tänk dock på att det är hävstångseffekt när du kollar.

Håller med CL och Robin på fonderna båda alternativen är bra, allt beror på hur avancerat du vill göra det.

Räntor har varit låga hemskt många år nu så varför föreslå räntor som ju mest bara sänker depån?

Elisa - ja, räntor har presterat dåligt speciellt under coronakrisen. Tyvärr. Men alternativet är ju cash på banken eller guld som kanske inte är så attraktivt för många…