Behöver hjälp med ränta på ränta kalkylatorn

Hej!

Jag har lekt runt lite med ränta på ränta kalkylatorn och har stött på ett problem.
Jag har som mål att kunna ta ut 10 000kr i månaden i dagens inflation, från mitt privata pensionssparande när jag går i pension och livet ut.

Jag har tänkt att jag lever ungefär 25 år efter pension, så behöver 3 miljoner kronor i mitt privata sparande.

Räknar jag med 2% i real avkastning och skatt på 0.375% så behöver jag spara 5350kr varje månad i 35 år för att få 3 miljoner kronor.

Men om jag räknar ut hur mycket 3 miljoner kronor kommer vara om 35 år så blir det ungefär 6 miljoner kronor med en inflation på 2% varje år.

Om jag räknar på en nominell avkastning på 4% och skatt på 0.375% så behöver jag månad spara 7250kr varje månad för att komma upp till 6 miljoner.

Så jag skulle behöva hjälp med att lista ut om det räcker med att spara 5350kr eller om jag måste spara 7250kr.

När du räknade ut real avkastning så tog du höjd för inflationen. De 3 miljonerna är alltså 3 miljoner kr i dagens penningvärde, men nominellt kommer du ha 6 miljoner. Du behöver spara 5350 kr per månad som du utökar varje år i takt med inflationen. Så nästa år behöver det vara ca 5450 kr, osv.