Banken menar att bostadens värde i förhållande till lånets storlek kan påverka individuell ränterabatt (gäller såväl om det blir rörligt som bundet efter förhandlingen)
Fick för något år sen en gratis-värdering (alltså, inte fått det på “pränt” utan muntligen) gjord efter renovering - denna indikerade en värdeökning på ca 45%
Nu vill jag givetvis hänvisa till en sådan värdeökning under min förhandling - räcker det att hänvisa till detta muntliga besked eller bör jag skyndsamt se till att få värderingen på pränt (alternativt få en ny värdering gjord, vilket såklart skulle innebära en lägre värdeökning pga. bostadsmarknadens utveckling senaste året)?
Skiljer sig säkert från bank till bank men förr oss krävde dom
skriftlig värdering, värt att nämna är att värdet måste kunna styrkas ifall det avviker från bankens marknadsvärdering. Alltså räcker inte enbart mäklarens värdering.
Jag hörde av mig till SBAB vid något tillfälle under min tid som bolånetagare där och påpekade att min bostad troligtvis gått upp i värde tillräckligt mycket för att kvalificera mig för deras lägsta ränta.
(Räntetrappan hos SBAB är transparent och helt avhängd belåningsgrad)
Jag ställde öppet frågan om det krävdes att jag inkom med en värdering gjord av tredjepart. Handläggaren försvann i 5-10min och återkom sedan med en ny värdering av marknadspris och ordnade samtidigt deras lägsta ränta.
I år bytte jag till Stabelo som bolånegivare. När de via sitt webbformulär efterfrågade marknadspris knappade jag bara in det senaste värdet som rapporterats via boolis bevakningstjänst. De gjorde säkert sina kalkyler internt också, men jag blev aldrig ifrågasatt och skickade aldrig in något underlag.
Notera att marknadsvärde är helt frikopplat det amorteringsgrundande värdet från bankens perspektiv.