Belåna onoterade aktier - generera avkastning

Hej!

Jag är i en situation där jag har ett bolag som jag numera är passivt delägare i med onoterade aktier värda ca 30MSEK på marknaden men vill/kan inte sälja allt nu.

Jag har då funderat på om jag borde ta ett banklån (privat eller via holding) med aktierna i säkerhet (ränta 5% idag?) och sedan investera/låna ut till lågrisk och därmed ha en bra passiv avkastning på mellanskillnaden tills dess att jag kan sälja aktierna. Jag får även skatteavdraget på lånet privat.

Vid worst-case scenario att bolaget går i konkurs, så har jag kvar pengarna givet att jag inte investerat i något dumt.

Är detta en dum idé? Vart hade ni lagt pengarna?

Tack!

2 gillningar

Upplägget ställer väldigt höga krav på säkerheten i det du ska investera de lånade pengarna i för att inte riskera en riktigt dålig situation. Det känns bara som att skapa ytterligare risk i en situation där du redan har superhög och odiversifierad risk. Du hänger upp ännu mer av ditt ekonomiska utfall på en onoterad tillgång som dessutom verkar ha dålig likviditet. Dessutom är exempelräntan för hög för att du ska kunna hitta något ens i närheten av säkert som ska ge dig dina 6% tillbaka genom avkastning.

Det onoterade bolaget tolkar jag det som är en mycket stor del av din totala förmögenhet, vilket ju är det normala i din situation. Jag skulle 100% fokusera på diversifiering snarare än att försöka hitta ytterligare avkastning genom det upplägg du föreslår. Sälj en mindre del, eller så mycket som situationen tillåter, av det onoterade bolaget och investera i en klassisk långsiktig portfölj istället, eller amortera lite på bolånet om du föredrar det. Kanske en mix av båda.

Sitter du helt fast i situationen och inte kan sälja alls skulle jag försöka leva mitt liv som att de pengarna inte finns tills vidare.

1 gillning