Sitter och funderar på belåning av portföljen hos Avanza. Är det värt det för att få hävstång? Men framförallt- är det värt att ordna en kredit där och bara låta den finnas till den dag då marknaden dippar 20-40% för att ha slantar att gå in med?
Och slutligen hur mycket kan jag låna? Är det enbart styrt av värdet på kontot eller styrs det även av inkomst?
du har 2.34% ränta (1,64% efter ränteavdrag?) för 25% av innehavet. lånar du 250k har du typ 20k extra om året.
börsen måste sjunka med 72.22% för att du ska hamna över 90% belåning och då bli ‘knockad’. och detta kommer aldrig hända.
däremot kan ju belåningen stundtals gå upp om börsen sjunker, men det gör inte så mycket om räntan går upp med någon procentenhet. dessutom bör man spara så mycket man kan vid nergångar, och det hjälper också till att hålla belåningsgraden i schack
Har tänkt samma , förbereda den på avanza på 10% med 1,29% ränta, o ja antar man då får lån på 10% av sitt investerade kapital på ISK/AF kontot, fiktivt exempel om du har 1000 000 i en fondportfölj köpa hela höstacken prototyp (80% globalfond, 10% globala småbolag 10% emergin market)eller (WEBN ETF) på ditt ISK så får du på 10% hävstången 100 000 i lån, ju mindre lånet på avanza är desto lägre ränta för dig, 1,29% på 10% belåningen, , men ja vet inte om det är rätt tänk här, i teorin om man har förberett en hävstång o gjort ansökan o fått beviljad o sitta på tummarna o vänta in en 20-40% dipp som du prata om som aldrig ens kommer? kan ju oxså va en scenario, men om det går vägen är det ju fint, börser går ju som vi alla vet upp över tid, så får du till din marknadstimning by hävstång som nog är extremt svårt då det inte går och tajma marknaden på andra sätt än ren tur.
Avanza värdepapperskredit lån på 10% till 1,29% och börsen går upp 7% i snitt så
det är +5,71 på dina 10% lånade 100 000 från det fiktiva scenariot ovan
5,71% av 100 000 är 5710kr då ur ett “börs historiskt genomsnitts perspektiv” på sina 7% per år så kommer du över tid med stor sannolikhet tjäna pengar på din hävstång om det inte bakslår helt katastrofalt vid nedgång eller du har belånat en riktigt kass portfölj, bara några tankar från en som försökt förstå belåning.
Du kan göra kreditprövningen och få den beviljad utan att sen använda den. Det rekommenderar jag för om du vill ha hävstång vid en nedgång så är det bara att köra. Sen skulle jag rekommendera att när börsen är lugn och du är vid dina sinnes fulla bruk😊 så gör upp en plan. Om börsen går ned si på en månad belånar jag mig så. Räkna på det och vad det kostar samt risken att bli överbelånad. Skriv sedan ned allt i ett Excelark så du har din strategi klar. När det stormar på börsen är det lätt att bli emotionell man vet inte hur man reagerar alltid. Vissa blir rädda och vill hoppa av andra blir överoptimistiska och kör all-in. Men har du ditt eget facit kan man titta på det och lita på att du planerade detta när du var lugn och rationell och våga tro på din egen plan.
Jag har kört värdepappersbelåning ett tag och de goda åren är det superkul men när börsen föll efter Trumptullarna blev jag orolig och drabbades av ”This time its different”-syndromet. Då var det skönt att kunna ta fram mina egna beräkningar och se vad jag skulle göra och lita på att jag var rationellare då än nu och följa planen.
Jag slänger in kreditprövningen och ser vart det landar kring beviljad nivå. Kloka tankar att fundera lite kring olika scenarier. Måste nog göra en Excelsnurra.
Låter bra. Jag tror många har en bild om vad de kommer göra när allt rasar ihop omkring dem men när det väl händer reagerar man helt annorlunda. Man vet aldrig.
Lånar tråden, är det någon som har djupgående böcker eller utförliga djupa förklaringar, typ exempel på läsningar där man får heltäckande kunskap om hävstång o hur man använder det? någon internet sida,expert online, youtuber, eller bok ni kan rekommendera ? söker heltäckande kunskap om hävstång