Ben Carlson: Why Aren’t Investors Selling Stocks to Buy Bonds?

Vad för obligationer köper du?

Jag fattar inte motsatta :flushed:. Det är väl inte rea när räntor går upp och utgivna papper minskar?

1 gillning

I januari i år hade ni ett avsnitt med Lysa där Oscar bedömde en framtida avkastning på ca 4% på deras ränteportfölj. Går man in och tittar på deras avkastning i år ser man att räntedelen har gått up ca 2%, vilket är superkul!

Tycker inte ni också att det känns som att ha en medelriskportfölj i en fondrobot äntligen fyller sitt syfte? Jag tror att räntor är en undervärderad möjlighet framöver.

1 gillning

I det långa loppet borde aktier ha högre avkastning pga högre riskpremie så är man långsiktig har väl inget ändrats?

Det beror vilket pris man köpt aktierna till. Har man köpt dem 2021-2022 har de låg förväntad avkastning. Allt eftersom riskfria räntan ökar prisas aktier om, alltså till ett lägre pris. Det är efter denna nedprissättning som den förväntade avkastningen ökar.

Dvs sälj av nu och köp tillbaka när det är billigare.

Ja, precis vad jag skrev.

Nej. Jag tror det är hybris att tro den inprisningen inte redan skett. Inprisningen sker successivt i takt med att förväntningarna på den riskfria räntan ändras.

Nej det har den inte. Räcker med att titta på PE tal.

1 gillning

Börsen framåtblickande, PE-tal är det inte. Jag tror det är hybris att tro att vi skulle besitta bättre information än marknaden om förväntad framtida avkastning på aktier och räntor. Men om du gör det så är det antagligen mer lönsamt att korta börsen än att köpa räntepapper ifall du vet att börsen kommer falla.

Om man ska utnyttja detta då… Är det tillräckligt att ändra sina Lysa-portföljer till en lägre aktieandel? Jag tycker att det är för svårt att välja räntefonder. Eller måste man ha räntorna på AF-konto för att det ska vara lönt…? Jag sparar på mycket lång sikt på börsen så egentligen vet jag inte om det är lönt att ändra något, det blir väl ett försök till marknadstiming…? Jag är inte i en stay rich-fas kan tilläggas.

2 gillningar

De 4 fonderna som jag skrev i inlägget :wink:

Jo det tycker jag.

Rea på börsen när aktier gått ner i pris, även om aldrig vet på förhand hur lågt de går.

Rea på obligationer när de tappat mycket i pris (pga räntehöjningen). En del fonder har tappat typ 10 års uppgång. Sen vet man som vanligt inte hur länge nergången / räntehöjningarna pågår. Därför köper jag varje månad.

När skulle det annars vara rea? :grinning:

Nåja, jag läste inte hela tråden innan jag svarade på bland de första inläggen :sweat_smile:

Jo, sant, man vet inte vart det går. Aktier kan gå upp och ner beroende på om Norrmännen bestämmer sig för att invadera Sverige för att komma över billigt smör. Men räntefonder kan det ju bara gå ner mera allteftersom räntor höjs. Och vilken räntefond ger bättre avkastning än säkert stabilt bankonto med 3-4%?

2 gillningar

Länkar till ett annat svar jag gav om det :joy:

Absolut. Caset bygger på att räntorna inte fortsätter upp i alla evighet. Då skulle ju världen också gå under vilket jag inte tror är sannolikt :grinning:

Jag gör som i en börskrasch. Köper mer varje månad utöver månadssparandet. Då snittar man in sig över tid. Man vet ju inte var bottnen är / räntetoppen är.

1 gillning

Obligationer sjunker i värde när räntorna stiger

Yes just nu är det bara korträntor som gäller både i Euro och USD. Svårt att slå 5.5 % till väldigt låg risk på USD sidan (UltraShort). När vi kommer tillbaka till den “vanliga” ej inverterade yield curve med hög ränta på lång duration kan man byta till normala ränte allokeringar.

Just nu straffar det sig att ha långa räntor konstigt nog.

2 gillningar

Fast att ta valutarisk på räntedelen brukar väl inte vara gängse rekommendation, annat än man har kostnaderna i annat än SEK.

Valutarisken kan ju lätt negera avkastningen på räntor. Därför håller jag mig till SEK räntor.

En del kort men det mesta långt, även om långt i Sverige inte är speciellt långt. Satsar på 5-6 års duration på obligationsdelen vilket är i linje med Vanguards TRF.

Att sitta med enbart korta räntor om/när räntan går ner och börsen ner, well, då tappar man ju fortfarande det mesta av ombalanserings effekten som obligationer ger, i min mening, nästan som att sitta med fasträntekonton tänker jag.

3 gillningar

Sverige har också inverterad yield curve. Ja på sikt med normalt premium på långa räntor gäller det du säger helt klart.

Ang valuta risk så håller jag med sett på lång sikt. Vi har home bias nu i Euro men jag tror ändå en del USD kan vara motiverat, iofs av olika skäl.

1 gillning

Därför köper jag in mig gradvis, varje månad. Jag vet ju inte om det är Kortränta som går ner eller Långränta som går upp för att få en positiv räntekurva :grinning:

Med valutarisk så tänker jag att jag får tillräckligt på aktiedelen så behöver inte ta den på räntedelen.

Ja, i nuläget är räntekurvan inverterad så att korta obligationer avkastar mer än långa. Men varför är det så? För att räntemarknaden prisar in kommande räntesänkningar. Räntemarknaden brukar anses vara rationell och kalkylerande, och inverterade räntekurvor har en nästan perfekt meritlista på att förutsäga recessioner.

@Marknadstajmarn visade på att det historiskt lönat sig extra bra att hålla långa obligationer framför korta just när räntekurvan är inverterad:

Även om en inverterad räntekurva signalerar kommande recession så är det svårt att använda det för timing, eftersom det historiskt dröjt allt mellan 6-36 månader innan recessionen skett. Däremot har en inverterad räntekurva alltid signalerat att räntetoppen varit nära, särskilt när den är så uttalat inverterad som den är idag.

Jag ser därför väldigt liten nedsida i långa räntefonder, och potentiellt väldigt stor uppsida de kommande åren.

2 gillningar

Det bestäms ju helt av central bank för valutan, Riksbanken i ditt fall. Men bra fråga.

Jag tror korträntan anpassas väldigt tight efter styrräntan och kommer sjunka i takt med räntesänkingar.

Kommer långräntan stiga motsvarande (plus durations premium) i samma takt tidsmässigt tror du?

1 gillning

Nja, hög kort ränta är pga höga korta statsobligationer som ges ut av motsvarande centralbank.

Ja, de korta räntorna styrs mer av styrräntan, men de långa styrs mer av marknaden.

2 gillningar

… och aktörerna på räntemarknaden :grinning:

2 gillningar