Jag har förstått det som att inflationstakten beräknas på rullande 12-månadersperiod. Så när de säger att inflationstakten i november 2021 är högre än året innan så menar de att inflationen under perioden december 2020-november 2021 var högre än perioden december 2019-november 2020.
Grafikkort är bara en produkt. Den ska viktas mot alla andra produkter i gruppen. Just grafikkort är ju dessutom ett extremfall eftersom de pumpas upp i värde av kryptopyramidspelen. Mina föräldrar har exempelvis inte köpt ett enda spelgrafikkort sedan jag flyttade hemifrån, däremot har de köpt två laptops i mellanklass-segmentet och en Apple TV det senaste året. Själv har jag inte köpt vare sig dator eller grafikkort på över ett decennium, däremot har jag skaffat en ny TV för ett par år sedan. Indexet är liksom alla dessa produkterna viktade efter hur många som köper dem.
Eftersom alla utom @Jacke77 avviker från index i vår konsumtion så kommer våra utgifter att påverkas olika. Vissa år kanske man lyckas minska sina utgifter mer än vad ökar sina inkomster och då har man ju till och med fått en real löneökning!
Man ska alltså räkna elkostnaden för en hel 12-månadersperiod, och jämföra med hela 12-månadersperioden innan. Den ska också viktas för alla hushållen i landet. Hushåll som bundit sina avtal drar ner inflationen, särskilt dem som bundit längre än ett år. Det ska även viktas över alla el-regionerna utifrån hur många hushåll som ligger i varje region.