Hur fungerar det när dom räknar inflationen för 2021?
Jag har letat runt och är uppenbarligen inte klok nog att få fram informationen själv så hoppas någon här kan kasta lite ljus på frågan.
I oktober 2021 mättes inflationen till 3.1% och november 3.6%.
Hur får vi ut inflationen över hela 2021 sen? Är summan som visas på november total inflation i år fram till och med november eller behöver man plussa ihop januari-december och dela med 12 för att få genomsnitt inflation?
Är säkert supersjälvklart för många men blir inte klok på det!
Vad jag vet så redovisas inflationen i årstakt, så säger SCB att inflationen för november är 3,6% så ökade priserna med 3,6% mellan november 2020 och november 2021. Detta borde därför vara mycket nära hur inflationen för hela 2021 blir om inte något extremt inträffar i december.
Kul att veta är att det finns olika mått på inflation också:
Har inte hittat någonstans där inflationen rapporteras årsvis alls. Men om man vill ha fram den så kan man med andra ord kolla december så får man en idé hur det såg ut det året
Då var man lite klokare vilket är bra har jag förstått
Sitter du också och tar fram underlag för att höja lön/arvode inför 2022. Satt med exakt det här igårkväll och i eftermiddag har jag möte. Amerikanska inflationen är för övrigt upp 6,8 % och brittiska 5,1 %.
Glöm inte den nya KPIF-XE (exklusive elpriser) som faktiskt finns och tagits fram. Undra varför?
Glöm heller inte den fantastiska KPIF-XI (exklusive inflation). Den är hårdkodad och kommer inte ändra sig. Perfekt för riksbanker som inte vill höja räntan; för KPI-XI är ju fortfarande låg så att ehh…
Jag funderar på om inte KPIF-XE togs fram efter energikriserna på 70/80-talet eftersom energipriserna var så volatila då, eller så är det kanske ett nyare inflationsmått.
KPIF-XE ska dock tas bort efter årsskiftet (beslut från SCB?). Man undrar såklart om detta är ett subtilt “Sluta trixa med inflationsmåtten!” från SCB till Riksbanken för att dom inte ska kunna byta till KPIF-XE…
KPIF-XE ligger för övrigt bara på 1,9%. Så dom som inte har el eller värme hemma behöver inte mer än 1,9% i löneökning i år.
Förutom att inte ha elvärme hemma, bör man t ex inte heller handla varor framställda i fabriker som drivs med el för att inte drabbas av de höga elpriserna.
Samtidigt skenar bostadspriserna som inte ingår i inflationssiffrorna så betalar man inte el och värme hemma idag men vill göra det i framtiden så behöver man behöver man all löneökning man kan få för att få en fot in på bostadsmarknaden.
Bostadskostnaderna sjunker. Vad ett hus kostar spelar mindre roll eftersom man inte konsumerar upp huset. Det som är relevant är räntekostnader och underhåll, om man har lån på 5 000 000 med 1% ränta eller 1 000 000 med 5% ränta får man samma kostnad.