Drömmer om att åka till Omaha.
Är det någon som vet om man kan äga berkshire på KF (Avanza eller Nordnet) alternativt ISK för att få tillträde till stämman? Eller måste jag köpa en på aktiekonto för att kunna komma in?
Har förstått att man dagen före kan gå till ett visitor center och få ut upp till 4 biljetter. Stämmer det?
Holders of both classes of Berkshire Hathaway stock (BRK.A and BRK.B) can request up to four passes—which they generally do via a form they receive with their annual reports.
Sajten varnar för att man bör boka resa och boende några månader i förväg.
Du måste äga aktierna på ISK eller vanlig aktiedepå för att räknas som “ägare”. Inte i en kapitalförsäkring.
Tack hade faktiskt läst den, men känner mig ändå osäker. Förstår din slutsats om inte KF men upplever inte att det helt säkert är så. T.ex. kollade jag för ett tag sen om jag kunde gå med i LVMHs shareholders club med aktier i KF och där är LVMHs svar ja. Men Avanza ger inte proof of ownership för KF, så det föll på det.
Vill ju inte stå i Omaha med ett utdrag från Avanza om aktier på ISK eller för den delen AF som de inte godkänner. Vilket utdrag ska man göra?
Följer tråden med stort intresse. Det borde vara en självklarhet för direktägare att både kunna rösta och delta på bolagsstämmor i hela världen. Så är det dock inte i praktiken. Avanza skriver:
"Utländska aktier
Det är endast möjligt att delta i en bolagsstämma om det gäller ett bolag med säte i ett EU-land och där aktien handlas på en reglerad marknad inom EU. Det krävs även att du äger aktierna på ett Aktie- och fondkonto, ISK eller IPS. Det är inte möjligt att delta på bolagsstämmor för bolag utanför EU."
Rösta kan vi göra ganska ofta genom registrering på nätet men att delta på en stämma utanför EU vet jag ingen som lyckats tyvärr. Antagligen är det lättare om man äger genom någon utländsk mäklare.
Krångligt! Ska testa med att fråga Avanza direkt. Nu köpt en aktie på aktiekonto. Håller med om att det är konstigt. Från avanzas avtal man accepterar för att få handla med USA aktier:
När man äger amerikanska aktier via avanza eller nordnet så har jag förstått det som att det är en värdepapperscentral som de är registrerade på och att Avanza/Nordnet egentligen inte handlar direkt på de amerikanska börserna. Därför syns inte vi i Europa generellt sett som ägare.
Ägde Berkshire förut på aktiekonto under 8-9 år och fick aldrig en årsredovisning. Vad jag förstått skickar de till alla ägare de ser i sitt register. Sen bara på KF men nu alltså köpt igen på aktiekonto.