Sen krigets utbrott så har jag fått en fundering. Säg att jag äger lite aktier på ett isk hos Avanza. Typ i Microsoft. Säg sen att Sverige blir attackerat och man tvingas fly. Avanza blir bortblåst så den hemsidan fungerar inte längre. Om jag nu flyr till USA, kan jag få tag på mina aktier därifrån? Dvs kan jag behålla mina tillgångar eller är de försvunna? Hur är det med fonder? Typ jag har lysa och flyr och lysa blir bortblåst. Kan jag komma åt mina tillgångar då? Då äger jag ju inga aktier bara delar i en fond. Är det mer prepping att äga aktier?
Tänker på alla ukrainare som kommer och kanske äger aktier.
I Sverige sker kontoföringen delvis centraliserat - googla Euroclear. I ett av RT-avsnitten talar dom lite om vad som sker bakom kulisserna när man handlar. Tror det var avsnittet med SAVR.
Bortblåsta blir de nog inte, förhoppningsvis har de en backupstrategi och en riskhantering som gör att de använder flera datacenter. Att förlora allt i ett krig kan de kanske komma undan med, men att försöka förklara att kundernas pengar försvunnit i en alldeles vanlig brand eller översvämning är nog lite vanskligt.
Men jag har också funderat över vad man egentligen kan bevisa att man äger.
Jag tror t o m att det står på utdraget från lantmäteriet att pappret inte fungerar som ägarbevis för fastigheten.
Det här kallas för custody-kedjan. Om Avanza är HELT bortblåst kan det nog blir väldigt svårt att bevisa att man äger aktierna.
Avanza har ett depåsystem där de håller reda på vem som har hur många aktier. Alla depåer är separerade.
För svenska värdepapper så har Avanza ett förvaltarkonto hos Euroclear Sweden där alla kunders värdepapper ligger i en enda stor klump. Det går alltså inte att titta på det kontot och se vem som äger vilka aktier. (Däremot rapporterar Avanza alla enskilda innehav så att Euroclear ändå har koll på vem som äger vad och hur mycket.)
För utländska värdepapper har Avanza en så kallad Custodian (typ Citi, JP Morgan, State Street, BNP Paribas). Där har de med all sannolikhet också ett förvaltarkonto där alla kunders aktier ligger blandat.
Avanzas custodian har i sin tur en sub-custodian (i USA är det troligen de själva, men säg i en liten marknad som kanske Bulgarien, så har de en lokal custodian/bank). Den lokala custodian i sin tur har ett konto hos den lokala CSD:n (Central Securities Depository - alltså motsvarigheten till Euroclear Sweden (före detta VPC - Värdepapperscentralen). I USA är det DTCC.
Så kedjan blir alltså Avanza → Global custodian (tex Citi) → lokal sub-custodian (lokal bank) → lokal CSD. Ibland är kedjan ännu längre.
Hos alla custodians och hos CSD:n ligger alla värdepapper blandat och det är bara Avanza som har koll på varje enskilt innehav/ägare i sitt depåsystem.
Så som sagt. Om Avanza och alla deras servrar ryker, så blir det trixigt.
Men har inte alla aktiebolag en aktiebok? Men undantag för kapitalförsäkring så trodde jag att alla åtminstone svenska bolag har en elektronisk bok hos Euroclear där de vet att jag äger X aktier hos dem. Fick tex nyligen fysisk post från ett bolag i samband med nyemission.
Dvs blåses Avanza bort så finns ändå aktieboken kvar hos aktiebolaget?
USA brukar ju värna äganderätten. Antag att hela Sverige blir atombombat när man är i USA. En hel del aktier i USA ägs av svenskar. Dessa aktier kan ju inte bara försvinna och tillfalla bolaget.
Så man lär få ställa någon sorts krav mot företaget där man ägde aktier. Troligtvis lär det bli en mycket utdragen process, 5-10 år, men till slut tror jag man har chans att få sina aktier.
En god idé är att minst varje år spara ner kontoutrag från Avanza och Nordnet på ett konto i molnet. Då har man något handfast att hänvisa till.
Troligtvis är ISK och AF-konto att föredra framför KF i detta fallet.
“Däremot rapporterar Avanza alla enskilda innehav så att Euroclear ändå har koll på vem som äger vad och hur mycket.”
Jag har för mig att i den offentliga aktieboken redovisas bara innehav över 500 aktier, men vid tex emissioner så begär ju förstås emittenten ut en aktiebok som inkluderar alla.
Tror dock inte det gäller utländska innehav via en custodian, men jag kan ha fel. Framför allt kan det ha ändrats i och med SRD 2.
Det finns två typer av konton hos Euroclear. Förvaltarkonton (alla innehav ligger blandat på ett enda stort konto) och ägarkonton (du står själv direktregistrerad hos Euroclear).
Förvaltarkonton används för att underlätta administration hos banken och ge bättre service till kunderna. Allt speglas i bankens depåsystem där varje kund såklart har en individuell depå.
Ägarkonton kan också speglas men behöver inte göra det.
För att emittenten ska kunna veta vilka underliggande kunder är så gör banken en så kallad förvaltarrapportering till Euroclear.
I övriga Europa används i princip bara förvaltarkonton, men i Norden är ägarkonton fortfarande vanligt (och måste finnas enligt lag) men är på väg bort mer och mer.
Du är bättre på det här än jag, men är det inte olika saker att t.ex. Avanza köper tjänsten “förvaltarkonto” från Euroclear och ett AB (publ.) köper tjänsten “aktiebok” från Euroclear?
Är det relevant huruvida det är “förvaltarkonto” eller “ägarkonto” om Avanza sprängs så länge aktieboken som finns hos AB (publ.) är korrekt och komplett?
Grejen är att man inte har en aktiebok på företaget om man har outsourcat det till Euroclear. Det är tjänsten man köper från dem. Jag har nämligen ett Euroclear reggat bolag och då har jag inte längre någon aktiebok “hemma”.