Intresserad av nörderi kring depåkonton och Euroclear/Fondab

Hej,
Vill börja med att säga att frågan inte grundar sig i paranoia utan nyfikenhet, jag tror ju så klart inte att jag är den första som har tänk på detta så därför förutsätter jag att frågan är löst men jag måste i alla fall ha ett svar för att stilla min egna nyfikenhet.

Har nu googlat ett par dagar från och till på kvällarna och inte fått ett bra svar.

I början utav veckan så trodde jag att ISK fungerade som den klassiska VP-kontona och att man blev registrerad direkt hos VPC (numera Euroclear) som aktieägare eller Fondab (för fonder) men i och med depåkonton så fungerar det tydligen inte så, mäklaren ligger som ägare utav alla kundernas aktier hos Euroclear, och sedan har mäklaren koll på vilken kund som äger hur många av aktie X.
Antar att liknande upplägg finns för Fondab(?) även om de inte är lika bra med info till allmänheten på sin site.

"Att ha värdepapper registrerade på VP-konto innebär att aktieägaren själv är registrerad som ägare i våra register.

Att ha värdepapper i depå innebär att aktieägaren lämnar i uppdrag åt en bank eller fondkommissionär att registrera sina värdepapper i ett depåsystem.

När aktieägaren har värdepapper i depå är det banken/fondkommissionären som är registrerad hos Euroclear som förvaltare för värdepapperen “i ägares ställe”. "

Men då kommer ju följdfrågan; vet alltså inte Euroclear vem som egentligen är ägaren? Bara att “någon på Avanza äger 2000 stycken aktie Z för att AVA står som ägare för denna aktie i ägarens ställe”.
Det låter ju heltskumt? Om AVA får härdsmälta på sina system och tappar bort excelfilen (vet att det inte är så enkelt :stuck_out_tongue: backup och offsite cold storage och allt vad det heter) så går det alltså inte för euroclear att reda ut vem som äger vad?

Hur säkerställer Euroclear att AVA har koll på vem som äger vad?

Man googlar vidare och hittar detta:
“Förvaltare måste föra register över de aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade. På begäran från Euroclear Sweden ska de kunna lämna uppgifter om samtliga aktieägare och antal aktier i en så kallad förvaltarförteckning. I förvaltarförteckningen specificeras vilka aktieägare som äger vad.”

vad då på begäran? Haha :smiley: Detta låter väl som något som är så in i ***** viktigt att det borde gå automatisk körning flera gånger om dagen på, eller? På begäran? I mitt yrke innebär “på begäran” att det i praktiken inte blir gjort någonsin.

Jag är fullt medveten om att jag INTE kom på ett hål i systemet utan att det är sjukt genomtänkt, så klart, men vill lära mig exakt hur.
Litar alla andra banker och Euroclear på att alla andra banker har system som inte kollapsar och bra backups? Om det inte körs kontinuerligt vem som äger vad från banken till Euroclear så låter det som om en node (AVA) går ner så blir det tufft.
Borde ju finnas både 3 och 4 backsups i olika organisationer och inte bara inom en organisation för något som är så här pass viktigt.

Bonusfråga; blir inte klok på om euroclear inte sköter fonder alls eller om de konkurrera med Fondab?

1 gillning

Har uppfattat att det du skriver gäller för kapitalförsäkring (KF) men inte ISK. Kan ha fel.

Det du beskriver är en av de stora fördelarna med KF. Det innebär bl a att USA inte kan kräva arvsskatt från KF-innehavare med amerikanska aktier. Det är ju banken som äger aktierna.

För övrigt innebär detta att all statistik om t ex mäns och kvinnors aktieinnehav får tas med en nypa salt. Allt syns inte eftersom det inte direktägs.

Att banker håller reda på vem som har rätt till aktier i KF förutsätter jag. De lär tappa tillståndet annars.

1 gillning

Jag tror det är precis så, att mäklaren/fondkommissionären är den enda som vet vem som äger vad.

Antagligen finns det riktlinjer om bla backuphantering från Finansinspektionen.

Än mer snurrigt blir det för utländska tillgångar. Där står antagligen mäklarens depåbank som ägare i landets register och de i sin tur har reggat allt på mäklaren som i sin tur vet vilken kund

Fast är väl ingen skillnad mot tex bankkonton? Endast banken vet hur mkt pengar du har

Naturligtvis inte ett excelblad. Men lättaste sätter är nog att fråga Avanza eller Nordnet på twitter där båda har representanter högt upp

Jag kan ingenting om detta, men spontant låter det märkligt. Vad säger Finansinspektionen kan man undra? Om någon säger till mig att du kan vara helt lugn så börjar jag undra lite.

1 gillning