Dom allra flesta fonder vanligt folk kan köpa (om inte alla) är så kallat ”Förvaltarregistrerade”, det är alltså Swedbank, Lysa, Avanza eller vad man nu har för bank, som står som ägare till fondandelarna. Banken har sedan i sin tur ett register där det står hur många fondandelar respektive person äger, men hos fondbolaget står alltså banken som ägare till allt.
Jag har tidigare varit under intrycket att information om andelsägare finns i flera delar av kedjan, men efter att ha läst lite i Lag (2004:46 om värdepappersfonder) ser jag inget i den som ställer krav på att annat än förvaltaren (alltså din bank) ska hålla ett sådant register. Enda kravet vid förvaltarregistrering verkar vara följande ”I registret ska det särskilt anmärkas att fondandelen förvaltas för någon annans räkning.” Dvs. inga krav på att information om att Kalle äger en fondandel och Olle äger tre fondandelar behöver ges till fondbolaget, bara en flagga om att andelen tillhör någon annan än förvaltaren själv, och då gissar jag att samma data (eller avsaknad av data) är det som finns hos förvaringsinstitutet?
Så i kedjan, som ser ut typ så här: Köpare → Bank → Fondbolag → Förvaringsinstitut, är det *endast* banken som har ett register där det går att påvisa hur många fondandelar respektive person faktiskt äger?
Risken med detta är ju att datat förvanskas eller förstörs vid t.ex. en cyberattack, det hade ju varit väldigt mycket mer robust om informationen fanns i fler eller alla delar av kedjan?
Har jag missat något här, är det verkligen så här det fungerar? Det känns som en stor risk att placera stora delar av sitt kapital hos en mindre förvaltare, vilka man kan anta har färre resurser att lägga på it-säkerhet, backup, osv…