Bank utan förvaltarregistrering alt. spara fonder i flera banker

Hej!

1. Mina fondandelar är förvaltarregistrerade. Jag är orolig för att om banken går i konkurs och slarvat så blandas deras tillgångar ihop med mina, och jag får bara ut 250 000 via investerarskyddet. Är detta befogad oro?

2. Finns det banker som inte tillämpar förvaltarregistrering? Vad jag sett verkar SEB, Avanza, Nordnet, Nordea, Handelsbanken och Swedbank göra det.

3. För att rundgå problemet tänkte jag att jag skulle vara kund hos kanske 8 banker och ha ett ISK på vardera, med en global indexfond eller liknande på varje. (Förhoppningsvis går högst 1 i konkurs vid en ekonomisk kris.) Det är såklart lite bökigt. Finns det annat jag behöver tänka på?

Tack!

1. Nej! Efter att själv ha jobbat på bank och upplevt revisorer som nagelfar allt, så kan jag lugnt påstå detta.

2. Att banken skulle köpa aktier i en fond till varje kund separat är en administrativ omöjlighet. Därav är fonderna förvaltarregistrerade.

3. Strunta i detta. Risken för dig är i praktiken obefintlig.

Med andra ord: SLUTA ATT OROA DIG. Hade det funnits en risk, så hade Jan varnat för den här på bloggen.

Okej, vad bra att min oro inte vara befogad!