Utländska aktier

Hej,

Jag blev inspirerad av att investera lite i Berkshire Hathaway när jag kollade på deras årsstämma. Vet att dollar är dyrt nu men börjar med en mindre summa för att komma igång. Är det bäst att öppna ett kapitalförsäkringskonto för detta eller kan jag lika gärna lägga det i min lekhink på isk eftersom de sällan har utdelningar vad jag förstår. Eller finns det andra fördelar med att ha utländska aktier i KF?

Hej Pernilla!

Eftersom dom inte har utdelning så kan du som du säger ha det i ditt ISK, finns däremot stor chans att dom kommer att börja med utdelning inom kort. Detta eftersom dom sitter på en gigantisk kassa och hittar inte bolag att investera i, så finns egentligen ingen anledning att inte dela ut.

Jag ser inga fler fördelar med en KF än just att försäkringsbolaget hjälper till med att få tillbaka källskatten från utdelningarna.

Här har Jan skrivit en liten artikel om just för- & nackdelar med KF, läs gärna den här!

Jag undrar om Berkshire Hathaway B är en vettig investering i dessa tider då dollarn har blivit billigare numera? Vi har ju haft en sjuhelsikes rally inom “growth sektorn” sista åren. Detta är väl ett värde bolag?

Berkshire brukar väl göra “utdelning” i form av återköp? De har bara gjort traditionell utdelning en gång, så det vore uppseendeväckande om de helt plötsligt skulle göra utdelningar.

Frågan är vad som händer när Buffett och Munger inte styr längre.