Betala av bolån på detta sätt funkar det i Sverige?

Hej gruppen!
Alldels ny här på forumet. Jag tycker om Rikatillsammans videoblogg och ville gå med i forumet för att kunna få lite idéer och inspiration.

Jag har kollat in den här infon på youtube där kreditkort används för att snabbare betala av ett bolån. https://www.youtube.com/watch?v=4GonTct2WMk

Jag undrar nu om någon på forumet har erfarenhet av detta? Synpunkter på hur upplägget?
Undrar också:

1. Går det att göra i Sverige? (Exemplet är från USA)
  2. Vilket kort kan man använda på detta sätt isåfall.

Tack på förhand! / N

Jag tror inte att detta är genomförbart varken i Sverige eller USA.

Uppriktigt sagt orkade jag inte se hela inslaget, men fattade det som att man skulle utnyttja skillnaden i ränteberäkning mellan bolån och kreditkort. Bolån räknar ränta dag för dag, medan du har första månaden gratis om du utnyttjar ditt kreditkort.

Själv använder jag alltid kreditkort när jag handlar något. O i ränta om jag betalar hela skuldbeloppet månadsvis samt dessutom en cashback på en procent.

Visst blir det några kronor som jag tacksamt tar emot, men inga jättebeopp att amortera huslån med. Om detta vore en framkomlig väg så skulle varenda ekonomsight rekommendera detta.

Missar jag nått eller är inte hela argumentet helt enkelt att ta de $2k per månad som man skulle lagt på att betala av kreditkortet samt sparande och amorterar istället?

Behövs inget kreditkort för att amortera extra…

Bolånet måste vara väldigt litet om detta skall kunna gå att genomföra på 5 till 7 år…

I hennes exempel var det $200k. Så med $2k extra amortering per månad så går det ganska fort. Ytterligare $1.2k som splittas mellan amortering och ränta, så från början amorterar man $2.25k per månad för att mot slutet närma sig $3.2k.

Läste några av kommentarerna på videon som höll med mig, det finns ingen gratis lunch och kreditkortet spelar ingen roll.

Jaja, det är väl bara för de som vill att sätta igång…

Personligen betalar jag en tusenlapp i månaden på bolånet. Har betydligt mera pengar i fonder än I bolån. Den strategin har fungerat hittills.

1 gillning