Varför är bolån i Sverige på 30 år?
och finns det något att vinna på att ha ett kortare bolån.
Dave Ramsey förespråkar bolån på 15 år eftersom man tenderar att betala av lånet snabbare och betala mindre ränta.
När jag leker med en bolånekalkyl så finns inte ens alternativet att ställa in längden på lånet.
Jag förstår att med låga räntor är det bättre att investera än att amortera och att inflation kan äta upp bolånet över en lång tid men är det verkligen hela sanningen.
Skillnaden ligger nog mest på hur stor skillnaden är i andra villkor för bolån mellan USA och Sverige. Samt skillnaderna för hur mycket eget ansvar man behöver ta för att kunna gå i pension.
Räntorna på bolån är mycket högre I USA. Men det är samma aktiemarknad (mer eller mindre), samt snarare mer fördelaktig kapitalinkomstbeskattning i Sverige.
I USA löper bolån i allmänhet på 15 eller 30 år, men med fast ränta. Jag vet inte riktigt hur det funkar i Sverige, men jag antar det är mycket som skiljer sig i det finstilta.
Jag vet i alla fall att det vanligtvis numera i USA inte finns ränteskillnadsersättning på bolån om man betalar av ett lån på fast ränta i förtid, men om man flyttar sitt lån till en ny bank så tar de en avgift.
Du kan alltid amortera mer än minimumkravet men jag har i alla fall aldrig sett det vara en faktor i räntesats eller liknande - det vill säga, du tjänar inte mer än att din skuld sjunker fortare och räntekostnaden blir lägre därigenom.
Först får man nog reda ut vilken tid som avses? Är det räntebindningstid, avbetalningstid eller lånets löptid? Ibland är tidsperioden på dessa lika lång.
Räntebindningstiden är oftast 3mån - 10år i sverige.
Avbetalningstiden är med alla amorteringskrav 33år i sverige, men när du amorterat ner till under 50% av bostadens värde är det oftast valfritt om du vill fortsätta, eller betala av lånet när du säljer bostaden.
Bolånens löptid är ofta 50 år i sverige. Efter denna tid förfaller lånet till betalning. Skulle tro att mycket få personer påverkas av detta, efter 50 år har man antingen betalat av eller sålt bostaden.
5 miljoner på 30 år är ca 14,000 i månaden +ränta+uppvärmning +fastighetsskatten etc etc
Att betala av det på kortare tid är nog övermäktigt för de flesta.
Skillnaden mellan skulder på husen i Sverige är att du är personligt skyldig även om priset rasar så lånen blir kvar vid en försäljning.
I USA är lånet kvar i huset. Du kan lämna utan skuld
Jag tror inte det stämmer. Om du har s.k. “negative equity” så är du skyldig att betala mellanskillnaden när du säljer huset. Annars löser inte banken lånet.
“When you sell your home, you typically use the money from the sale to pay off your existing mortgage. If there’s still an outstanding balance after the sale, you need to cover it before your lender closes your loan.” https://www.rocketmortgage.com/learn/negative-equity
Det är möjligt att det finns olika sorters lån då eller att de ändrade villkor efter fastighetskrisen i USA senast.
Det var ett av problemen för bankerna vad jag vet.
Lånet var bundet till fastigheten. Inte låntagaren.
Sen kan det kanske bli svårt att ta ett nytt lån om man får ihop lite pengar.
Å andra sidan med ett lån på 5% och ingen amortering så har du betalat huset(en gång) på 20 år med all skuld kvar.
Det är inte synd om banken
Det tror jag inte, när du binder om lånet justeras ju amorteringen till att vara 2% av resterande lån, således betalar du aldrig av lånet. Såvida du inte gör extra amorteringar.
Jag tror kanske du tänker på en s.k. “short sale”. I det fallet så finns det vissa stater där banken måste acceptera ett lägre belopp än det låntagaren är skyldig och lösa lånet. What is a Short Sale on a House? Process, Alternatives, and Mistakes to Avoid
Vi hade bostadslån före, under och efter fastighetskrisen här i USA och lånet var alltid bundet till låntagaren, inte till huset.
Jag hade själva löptiden i åtanke. Som enligt min erfarenhet är 50 år i Sverige.
Men så fort lånet refinansieras t.e.x via bankbyte så återställs väl löptiden till 50 år också. I praktiken lär det ju inte vara ett problem att aldrig amortera ett bolån under 50% i Sverige