Amortera bolån oftare

Tjena,

Har funderat ett tag på hur stor skillnad det gör gällande räntekostnaden genom att amortera bolånet veckovis. Rörligt lån så ingen spärr gällande det vad jag förstår.

Kanske har någon redan en kalkyl? Långsiktigt bör det göra skillnad om man ska amortera låt säga i 40 år.

Tack på förhand :slight_smile:

Allt du kan betala av påverkar ju varje kommande räntebetalning. Men det påverkar ju naturligtvis mer om det är större inbetalningar.

Låt säga att du har en miljon i lån. Med 4% ränta betalar du 40k årligen i ränta vilket är 28k efter skatt. Utslaget på månad 1 är detta 2333 kronor.

Betalar du in 20k är lånet månad två 27440 på årsbasis eller 2287 kronor.

Är det sedan värt att splitta detta på veckor får ju du avgöra. Är det summor runt 20k så pratar vi om en tia för att göra arbetet. Jag hade hellre gjort nå’t annat, som att maxa redan månaden före och handla på kreditkortet.

:slight_smile:

3 gillningar

Dessutom är bankens datasystem inte anpassat för detta, utan det kan bli en viss manuell hantering. I så fall kommer banken att avsky dig, vilket kan påverka din framtida ränterabatt.

7 gillningar

Ränteunderlaget uppdateras sannolikt på månadsbasis som oftast, även om du betalar dagligen kommer det inte göra någon skillnad för totalkostnaden på lånet.

Även “rörligt” är ofta bundet till 3 månader, ränta och amortering beräknas inför perioden.

Att banken tar betalt för ränta även på det gjorda amorteringsbeloppet tvivlar jag på. Det skall korrigeras på nästa avi.

Däremot har banken rätt att ta ut ränteskillnadsersättning. Ett teoretiskt exempel. Säg att räntan är bunden till 2023.08.30. Du gör en extraamortering 2023-06-10. Räntan har då av någon orsak sänkts 1 procent sedan 0530. Då kan banken kräva ränteskillnadsersättning på 1 procent på 80/365 gånger amorteringen. Går räntan upp istället får du däremot ingen ersättning av banken.

I vilket fall som helst, frågeställaren skall sluta fundera i dessa banor. Bankens intresse av ränterabatt kommer att vara minimal.

1 gillning

Låter märkligt att systemet inte skulle kunna hantera detta automatiskt.
Men det är säkert nåt gammalt skrivet i Cobol, så det stämmer säkert.

Bankerna är extremt vinstinriktade och lägger inte en krona på något som man inte bedömer att man tjänar pengar på.

Dessutom blir avier varje vecka blir oerhört krångligt för en del. Många har dålig ordning på sig samtidigt som de inte vill ha ett servicekonto därifrån det förfallna beloppet dras. Sedan har vi “den hårda kärnan” som kräver pappersavier via post.

Du anar inte hur virriga folk kan vara. En gång per månad räcker gott och väl.

Ah, du tänker så.
Jag tänkte mer att man bara gör amorteringar varje vecka själv, som förskott på den månatliga amorteringen som är aviserad.

Det beror säkert på banken också, vi har haft bolån där man fritt kunde göra inbetalningar för amortering när som helst, bara att göra en överföring.
Nuvarande (hos annan bank) kan man bara göra korrigeringar på det månatliga amorteringsbeloppet.

Ja, jag har upplevt att kvaliteten på olika bankers datasystem varierar extremt mycket!!

1 gillning

SEB skriver helt nytt banksystem i COBOL as we speak.

Spelar ingen roll vilket språk det är i eller ens när det skrevs. Satta affärskrav är svåra att ändra på bara sådär. Jag lovar dig att ett banksystem skrivet i C# för 3-5 år sedan kan ha samma problem.

2 gillningar

Säker på att det inte var för “extra-amorteringar”? Alltså utöver den vanliga amorteringen som är satt av amorteringstakten.

Ja, pengar insatta i “förskott” gav utrymme till att avstå från den “vanliga” amorteringen.
Det är likadant med mitt nuvarande lån, till en viss gräns, men bara på månadsbasis.

Men spelar det någon roll? Omräkningen av räntan måste ju ske även om det handlar om en extra-amortering.

Bumpar denna äldre tråd jag hittade via sök :slight_smile: själv intresserad av detta. Får upp mkt exempel på Sociala Medier med kalkyler där en amortering varannan vecka istället för varje månad ska leda till betydligt lägre total räntekostnad över tid. Nu är exemplen från USA så kanske är helt annorlunda hur man kan betala sina lån där jämfört med Sverige i o m att ni beskriver dåligt byggda datorsystem på svenska banker.

Min tanke var att man kombinerat med amortering oftare OCH jämkning av ränteavdraget skulle spara tid/räntetid (skatteåterbäring som inte ligger och skvalpar ett år på skattekontot) genom att ränteavdraget och tätare amorteringar skulle sänka räntekostnaden rätt rejält (över tid).

Men om bankerna inte kan hantera eller tillåter det så blir det bara en teoretisk bra idé :sweat_smile: som så många andra bra idéer.

EDIT! om nån utmanare på bankmarknaden vill ta den här idén för att vinna över kunder så hade jag signat på :slight_smile: (om villkoren i övrigt kan jämnställas med övriga banker)

Jag bor i USA.
Jag kan när jag vill betala av på lånet, skulle kunna göra det dagligen.
Om det är tillåtet beror på långivaren men möjligtvis även på staten man bor i.
Jag är i Colorado och här behöver även fastighet skatt och försäkring betas via lånet, sk escrow, så det county jag bor i rapporterar fastighetsskatten direkt till banken och så gör även mitt försäkringsbolag.
Detta skiljer dock mellan staterna och i vissa betalar man både försäkring och fastighetsskatten själv.

Rörlig ränta här är ju tremånaders i praktiken. Men att fjanta på veckobasis eller att dunka in en laddning slantar varje kvartal tror jag kvittar rejält i slutänden.

Själv betade jag av en rejäl hög vid varje kvartal när jag pyntade för mitt. Det sista tog jag i en stor klump om 120-150k (minns inte exakt).

Om du redan har pengarna, varför skulle det då vara någon vits att vänta en vecka?

Historiskt sett hade väldigt många 14-dagarslön förr i världen. Jag minns själv att många industrier hade det på 70-talet och [om jag minns rätt] så fortsatte detta i många fall in på 80-talet. Då kunde det vara vettigt att betala av så fort som man fick pengsrna i näven. Ja, snarare i ett kuvert, det var ju så det funkade på den tiden.

Får man lön en gång per månad så finns det ingen orsak varför man skulle göra amortering varje vecka eller varje kvartal. Du betalar in på lånet när du får lön helt enkelt.

Sådana här förslag brukar komma upp på Youtube ibland. Är det så att det är många i USA som har 14-dagarslön? Annars kan det knappast vara aktuellt.

Det vanligaste i USA är nog lön var 14 dag.