Finns det någon bank med fast ränta längre än 10 år?
finns i typ alla andra länder i Europa, vanligt är 30 år.
Jag tror vi om några år kommer får mycket hög inflation och vil binda innan dess.
Tack!
Finns det någon bank med fast ränta längre än 10 år?
finns i typ alla andra länder i Europa, vanligt är 30 år.
Jag tror vi om några år kommer får mycket hög inflation och vil binda innan dess.
Tack!
För väldigt många år sedan hade Swedbank ett lån med ca 15 års bindningstid. Tyvärr kom detta när ränteläget vsr högt. Detta blev mer eller mindre en katastrof för dem som tvingades förtidsinlösa lånet i samband med en försäljning.
Glöm aldrig bort att ett bundet lån samtidigt innebär en ränterisk om räntan står still, eller går ner.
Efterfrågan på så långa bindningstider torde vara så extremt lågt att bankerna inte vill skapa en sådan produkt.
Om jag minns rätt var 15-åringen ganska dyr. Kreditgivaren vill av helt naturliga skäl ha en extra marginal för att täcka sin ränterisk.
Kan du förtydliga vad du menar med den här meningen?
Binder du en miljon på 4 procent, och räntan i snitt blir 3 procent under de kommande 30 åren så tappar du 30 gånger 1 procent, summa 30 procent av lånets storlek.
Om vi går tillbaka till Swedbanks bundna 15 årslån gav detta nästan absurda konsekvenser. Detta var enormt många år sedan när Sverige hade ett högränteläge. Om jag minns rätt var det något i den här stilen:
Bunden ränta 10 procent. När kunden ville sälja efter cirka tre år låg underlaget för ränteskillnadsersättning på 7 procent. 3 procent på 12 år blev 36 procent. Visserligen avdragsgillt, men ändå.
Jag förstår att man missade chansen till lägre ränteutgifter men kan man verkligen kalla det för en risk? Det var mest det jag syftade på ![]()
Har du bundit räntan och den går ner när du skall sälja, så förlorar du pengar. Du kan ju knappast kalla ränteskillnadsersättning för en en chans?
Likaså om du betalar för hög ränta i 30 års tid, så är detta ingen chans. I min värld är det en risk…
Däremot har du givetvis en chans till en bra affär om räntan går upp. Ett mynt har alltid två sidor.
Ah ok, det har du ju rätt i ![]()
Varför regeringen faktiskt kikar på att reformera utformningen av ränteskillnadsersättning just nu. En rättvis ränteskillnadsersättning som minskar hindren mot längre räntebindningstider - Regeringen.se.
Men anledningen till att man exempelvis ofta kan bryta 30-åriga bostadslån i USA, som jag förstått det, är för att premien alltid är rejäl.
Förra veckan i snitt i USA enligt Forbes:
30 år: 6,89%
15 år: 6,07%
Ränteläget är förvisso högre i USA. Men 10-årig amerikansk statsobligationsränta låg exempelvis på 3,95% i fredags.
I USA är såna lån vanliga…
År 2021 kunde där du få 30 år med fast ränta till bostadsköp för ca 3,0 % ränta
Nu idag är
national average 30 year fixed mortgage
6,8%
Inte nivå jag tycker känns intressant.
Huuuu.
Min svåger har en 30 åring på runt 3% på sin lägenhet i Brooklyn. Inte dumt alls om du vet att du skall bo kvar men lite av en gyllene bur om du behöver flytta.
Det är lite intressant att amerikanska lån är så pass mycket längre än svenska.
Tack för svar.
jag tror vi kan hamna i en ny och mycket större inflationsspiral om några år så jag vil binda räntan på så lång tid som möjligt