Betala tillbaka lånet?

Hej på er vänner!
Jag har precis fått en ny värdering på huset med ett utrymme för att betala av ett privatlån på 227 000kr . Har byggt nytt dubbelgarage o fick inte in allt på bolån.

Det blir över 90 000kr i utrymme inom de 85%.
Ska jag låta utrymmet vara eller betala in 90’ på solcellslånet vi tog på 202 000kr, ränta 5,9%

Jag förstår ju såklart att det är bra att betala tillbaka lånet asap. Tänker bara om jag missar något annat ?

Har i övrigt inga andra lån än just bolån + solcellslån.
Buffert på ca 90 000kr. Varav en del i fondsparande ( indexfonder som rekommenderas här).

Vad säger ni?

Några visdomsord?

Tack för en älskvärd sida för oss som gärna ”nördar ner oss”

Om du kan byta ett lån med högre ränta motivet dito med lägre ränta så är det självfallet bra. Vet inte vad du skulle missa.

5 gillningar

Du är med på att amorteringsbeloppet kan förändras iochmed belåningsgrad och skuldkvot eller?

I övrigt tycker jag det låter som en schysst idé att göra dig kvitt det privata lånet och betala av mest på lånet med dyrare ränta. :slight_smile:

Som jag förstått det är det 2 % som är amorteringskrav :blush:

amorteringsbeloppet behöver inte ändras,beror helt på vad underlaget sägrr så prata med banken. jag tog in en badfumsrenovering på bolånet som höjde månadskalkylen med 300 kr och samma amortering.
tycker absolut man lägger om det som bolån.