Jag har 520.000:- i bolån på Stabelo.
Inga amortering, bara betalar av räntan. Rörlig 4,94% - ca 2200:- per månad.
Skall jag ha is i magen och inte jaga tiondelar eller lönar det sig att byta tex IkanoBank (snittränta 4,72%), Handelsbanken (4,72%) eller Skandiabanken (4,54%)?
Jag har inget annat i de bankerna, så förhandling kanske blir svår att få ner från listränta till snittränta?
Hur stor skillnad i månanden rör det sig om?
Tar tacksamt emot era tips, råd, teorier och funderingar
Det är ganska enkelt matte att räkna mellan din nuvarande ränta och den lägsta
(520000*0.0494)/12-(520000*0.0454)/12=~173sek
Så du skulle spara ca 173sek i månaden om du fick en ränta på 4,54%
Den uträkningen är inte så svår! Exempelvis Ikano är 0,22 % bättre. 0,22 gånger 520 000 dividerat med 100 blir 1144 kr minus 30 procent ränteavdrag ger 801 kr. Per månad blir det då 67 kr.
Lånet är inte speciellt högt, varför det inte är alldeles självklart att du får någon bra ränta någonstans.
Nu har du fått konkreta siffor på vad det blir per månad. Själv hade jag nog jagat dessa, tycker inte det är så svårt eller komplicerat att byta.
Alltid bra att städa upp lite i ekonomin, jämföra elavtal, bredband, ränta etc. etc. Sparar du 80-100kr per avtal du har (t.ex. på elavtal, bredband & bolån) så blir det ju ändå mellan 240-300kr/månad i besparing.
Vad är det du menar är det dumma av att inte amortera?
Ett lån bygger på att man betalar ränta till banken. Antingen lånar man för att man inte har eget kapital. Eller så kan man låna trots att man har eget kapital, men anser att det är värt räntan för att få mer kapital.
Bara för att man inte amorterar kan man ju ändå “betala till sig själv” genom sparande på olika sätt.