Jag och min fru kommer inom kort att frånträda ett boende där vi har en del kapital bundet från tidigare kontantinsats. Vi har istället köpt ett betydligt billigare boende som belånas till 85% och har därmed kunnat gå in med rätt liten kontantinsats i det.
Efter bostadsbytet kommer cirka 2 mkr frigöras att placera för. Vi har sedan tidigare ca 1,5 mkr på ISK (främst globala indexfonder) och ett par 100 tkr i kontanta medel/buffert.
Nu till min fråga: hur/när kan dessa 2 mkr investeras bäst? Att de ska in på ISK känns som en självklarhet, men däremot när de ska placeras tar jag tacksamt emot råd över. Det pratas lite här och var om att börsen är övervärderad, andra säger att den kommer dra iväg uppåt framöver. Givetvis väldigt ovisst och känns därför lite “stort” att gå in med så mycket pengar i ett svep. Att köpa för 10-15 tkr som vi gjort varje månad i samband med lönen under de senaste fem åren har känts betydligt lättare.
Hur lång är din sparhorisont innan du behöver pengarna? Om du inte behöver pengarna på minst 10 år är svaret globala indexfonder.
Rätt är att investera allt på en gång. Känslomässigt kan det vara bättre att dela upp investeringen.
Jag gjorde exakt det där förra året och hade samma tanke. .
I slutändan är det en chansning och jag valde att placera allt på samma gång.
Tänk på att ni måste betala vinstskatt på “mellanskillnaden” bara när ni köper billigare , , , så i mitt fall fick jag sätta av 85.000:- som nu skall in på skattekontot
Tanken är att pengarna ska ligga och växa till sig under de kommande 10-15 åren, dvs under den mest intensiva familjeperioden när våra två barn går från små till myndiga.
Tack för länken, där sattes fingret på de ekonomiska och känslomässiga aspekterna av investeringsbeslutet.
Ja, antar att det inte går att komma ifrån det där med att det är en chansning… det är väl egentligen så att försöka tajma in inträdet troligtvis spelar relativt liten roll för utvecklingen i sin helhet över en lång tidshorisont inser jag nu.
Tack för påminnelsen om vinstskatt, men vi gjorde blott en liten vinst så har “tur i oturen” att inga ofantliga skattesummor behöver läggas ut.
Jag var i samma sits för knappt två år sedan och klarade då mentalt inte av att investera allt på börsen på ett bräde… jag valde istället att investera 100k i månaden tills hela summan var investerad.
Jag hamnar sannolikt där under -25 med en fastighetsförsäljning, som det känns nu skulle det vara ännu värre att dra ut på processen Men det kan ju låta annorlunda när man väl står där…
Teoretiskt sett bäst att placera allt genast. Men om det då blir ett stort fall direkt efter kan det kännas tufft. Då kan man som en försiktighet välja att dela upp i andelar , kanske 6 eller 12 delar, och placera ut en andel per månad under ett halvår eller ett helt år.