Investera stor summa pengar

Skulle vilja få hjälp med input på olika sätt att tänka i denna fråga. Har inte direkt någon i umgänget jag kan prata med pengar om tyvärr…

Jag är 34 år, har fru och småbarn. Vi har börjat från 0, men har nu ca 1 MSEK undansparat (varav 0,5 MSEK investerat). Vi har även lagt en hel del pengar i vårt boende. Nu ska vi dock flytta och ”får loss” dessa pengar. Ca 1,5 MSEK går in i nästa bostad och ca 3 MSEK planerar vi att investera. Trots denna rotation på kapitalet (från bostad till börs) så blir belåningsgraden okej.

Den stora frågan är: banka in alla 3 MSEK direkt på börsen eller ta det pö-om-pö? Jag vet att det är matematiskt mest fördelaktigt att slänga in allt direkt. Men det innebär också en risk att hamna snett i timing och faktiskt stå med förlust på kapitalet under lång tid. Därför lutar jag starkt åt att att investera pö-om-pö. Vad är lämplig tidshorisont att sprida ut köpen (enligt er subjektiva bedömning för någon i vår sits)? 6 mån, 12 mån, 18 mån, 24 mån, 36 mån? Antar månadsvisa köp?

Sparandet är långsiktigt och vi kommer fortsätta månadsspara som tidigare. Kommer sätta pengarna i Lysa (där vi redan sparar) eller i en indexportfölj med övervikt globalindex. Något annat jag bör tänka på i denna process? (Ps har lyssnat på avsnitt 191). Tack! :slight_smile:

Då vet du att första steget är att ta det lugnt. :slight_smile:

Jag hade nog satt in 0,5-1 mnkr på en gång, sparat 400-600 tkr som “torrt krut”, och resten som månadssparande i 12-18 månader. När den tiden gått och om det finns kvar ngt av “krutet” skulle jag fundera på hur jag skulle få in det på marknaden på bästa sätt. Pengar som varken ska investeras eller användas på minst ett år skulle jag sätta på ett sparkonto med insättningsgaranti och bindningstid för att få mer ränta på den delen. Tänk på att du kanske vill sätta in mer vid något ögonblick, så “krutet” ska helst vara gripbart.

2 gillningar

Tack för påminnelsen Mats :grinning_face_with_smiling_eyes:

Gillar verkligen ditt förslag på upplägg. Dvs lägga in lite extra direkt, spara lite “torrt krut” och sedan fördela ut över 12-18 mån. Känns som en bra medelväg för mig. Har även ofta tidigare varit frustrerad vid sättningar att jag inte haft torrt krut att lassa in.

Hade inte tänkt på att nyttja sparkonto pga de låga räntorna, men det blir ju en slant vid dessa summor trots allt inser jag nu.

1 gillning