Skulle vilja få hjälp med input på olika sätt att tänka i denna fråga. Har inte direkt någon i umgänget jag kan prata med pengar om tyvärr…
Jag är 34 år, har fru och småbarn. Vi har börjat från 0, men har nu ca 1 MSEK undansparat (varav 0,5 MSEK investerat). Vi har även lagt en hel del pengar i vårt boende. Nu ska vi dock flytta och ”får loss” dessa pengar. Ca 1,5 MSEK går in i nästa bostad och ca 3 MSEK planerar vi att investera. Trots denna rotation på kapitalet (från bostad till börs) så blir belåningsgraden okej.
Den stora frågan är: banka in alla 3 MSEK direkt på börsen eller ta det pö-om-pö? Jag vet att det är matematiskt mest fördelaktigt att slänga in allt direkt. Men det innebär också en risk att hamna snett i timing och faktiskt stå med förlust på kapitalet under lång tid. Därför lutar jag starkt åt att att investera pö-om-pö. Vad är lämplig tidshorisont att sprida ut köpen (enligt er subjektiva bedömning för någon i vår sits)? 6 mån, 12 mån, 18 mån, 24 mån, 36 mån? Antar månadsvisa köp?
Sparandet är långsiktigt och vi kommer fortsätta månadsspara som tidigare. Kommer sätta pengarna i Lysa (där vi redan sparar) eller i en indexportfölj med övervikt globalindex. Något annat jag bör tänka på i denna process? (Ps har lyssnat på avsnitt 191). Tack! ![]()