Nybörjare - vill bolla lite innan start

Hej,

Jag har nu lyssnat på avsnitt 99 & 190. TACKSAM för all kunskap jag fått ta del av, kommer rekommendera rika tillsammans!

Jag vill snarast komma igång och öppna ISK konton hos Lysa med deras fondrobot. Dock har jag som nybörjare några funderingar som jag gärna vill bolla innan jag gör slag i saken. Jag och min make är i 30-års åldern, bor i bostadsrätt, har ett barn på 1 år. Båda har stabila arbeten. Vi vill gärna köpa hus om ca 3-7 år & då kanske vi behöver använda något av pengarna från ISK konto, kanske inte. Har sparkapital på en halv miljon som vi delvis vill sätta in på något ISK konto?

-Jag och min make vill öppna ISK konton med sparande varje månad. Är det mest fördelaktigt att öppa 4 ISK konton med 4 olika sparhorisonter; ”3-5 år”, ”5-10år”, ”10-15 år” samt ”över 15 år”? Eller köra 2 ISK konton tex ”5-10 år” samt ”över 15 år”?

Om jag förstått det rätt så är det generellt större riskspridning om man har 4 olika ISK med olika sparhorisont MEN kanske blir det snarare mer pengar om man har större andel pengar på 2 olika ISK?

Vilken risk ska vi generellt ta på våra ISK konton? Låg, mellanrisk eller hög?

Att ha rätt risknivå i sitt sparande sägs vara extremt viktigt, men väldigt svårt att veta vad som är “rätt” nivå tycker jag.

Vidare är en fundering om vi snarare ska satsa på lite större månadsinsättningar (åtminstone inledningsvis för att minska riskspridning ) istället för att sätta över delar av sparkapital direkt ?

Sedan funderar jag på hur mycket vi bör sätta i månatligen i Passiva hinken (i förhållande till mellanriskhinken) i den fas i livet vi är i nu ?

-Utöver eget sparande vill vi öppna ett iSK konto för vår 1-åring som hon ska få ca när hon fyller 18, då verkar “mer än 15 års sparhorisont” vara lämpligt med typ minst 90% aktier? Frågan är hur stor risk vi ska ta på det i övrigt; låg, mellan eller hög?

Tusen tack på förhand!

Hej Linnea

Grattis till att ha hittat hit redan i unga år. Tiden är din vän i allt sparande, så ju förr desto bättre.

Jag förstår av din text att du hittat “fyra-hinkar” och börjat använda den för att strukturera er ekonomi. Det är helt rätt väg och något att bygga vidare på. Genom att placera in era sparmål, exv kontantinsats, och buffertbehov, exv för scenarion där något i bostaden behöver åtgärdas, någon av er blir arbetslös eller långtidssjuk, i de olika hinkarnas tidshorisonter kan du sedan nyttja Jans investeringsförslag som är kopplade till respektive hink. Utifrån det hittar du också svaret på hur många konton du behöver och var du behöver placera ditt månadssparande.
Det är ingen annan än ni själva som kan landa dessa svar slutgiltigt, men många här kan hjälpa till med olika perspektiv om ni har nya frågor.

När det gäller att stoppa in en klumpsumma på en gång eller över tid så finns det ett avsnitt om det också. Det korta svaret är att matematiskt/enligt forskningen är det rätta att stoppa in alla pengar på en gång. Detta eftersom tid i marknaden är den viktigaste faktorn att optimera. Men känslomässigt kan det vara lättare att sprida ut insättningarna över tid för att inte riskera att bli rädd och plocka ut dem igen om det kommer en nedgång precis när man börjat spara. Att få panik är det sämsta som kan hända.

Lycka till!

2 gillningar