Sälja aktivt förvaltade fonder på fondkonto för att byta till passiva på ISK?

Hej!

Sedan länge har mina föräldrar sparat/investerat till mig, är nu 25 och har varit ute i arbetslivet snart ett år. Har under sommaren fått upp ögonen för privatekonomi och börjat månadsspara med faktiska mål, snarare än att pengarna läggs på hög på lönekontot.

Har sett att det fanns liknande trådar och hjälpsamma kalkylatorer, speciellt en som handlade om just den här frågan, men var inte helt säker på att jag förstod hur den skulle användas.

Så här ser min situation ut:
120k ligger på Swedbank i ett fondkonto, som jag förstått har 30% skatt på vinsten. I nuläget är drygt hälften vinst, ca. 63k.
Utöver det, ligger de spridda i fyra fonder, alla(!) aktivt förvaltade Swedbank-fonder, där snittavgiften är ca. 1.3%.
Har försökt räkna lite lätt på detta:
120000kr, 1.3% avgift, 7% avkastning (=5.7% efter avgift), 10 år
209k innan skatt, ca. 163k efter skatt om jag förstått det rätt?

Om man istället sålt direkt har man ca. 101k att investera i ISK.
Snittavgiften bör vara ca. 0.4% på den typen av portfölj tänker jag, och med samma beräkning på 6.6% avkastning (=7 - 0.4), inkl. ISK-skatt i kalkylatorn, får jag på 10 år 175k.

Har jag missat något, eller verkar det rimligt? Förstår att det inte är givet att utfallet blir så, men på en längre tidshorisont bör det snarare bli ännu större skillnad ändå, fortsatt bättre för ISK.

Sista alternativet, då jag precis kommit ut i arbetslivet och tillsvidare hyr lägenhet i andra hand (väl liten på 25 m2 och pendlar >2h per dag), vore att sälja och lägga undan i ett sparkonto med ränta. Har som mål att spara undan ca. 90-100k per år (månadssparar 81k/år till det kontot i nuläget) till kontantinsats, och med den köpa lägenhet om ~3 år. Att sälja av och spara skulle minska det till ~2 år, så klart en väldigt stor skillnad.
Har inte så många kunniga/intresserade att bolla dessa frågor med, tacksam för era tankar och för en fantastisk podd+community!

3 gillningar

Jag tycker att dina beräkningar ser rimliga ut.
Vad det gäller huruvida du bör använda dina nuvarande besparingar till ny bostad är det en öppen fråga. Mitt råd skulle vara att använda de pengar du har till bostad, men se till att du inte köper för dyr bostad så att du har råd att både amortera och spara till annat efter du flyttat.
Du vet antagligen redan, men skriver för säkerhets skull att pengar som skall användas till bostaden bör placeras på räntebärande bankkonto med insättningsgaranti.

Hej och tack för svar!

Lutar just nu åt samma håll eftersom det skulle skära ner på tiden som andrahandshyrande rejält.
Jobbar i Göteborg och bostadspriserna (och kötider för hyresrätt) är “sådär” när man precis kommit ut i arbetslivet; eventuellt kan det bli en flytt till någon annan ort där lägenheter ofta kostar närmare hälften så mycket, men det kräver så klart att arbetsmarknaden gör det möjligt också.

Tack för tips, det är precis vad jag gör i dagsläget; har en stor del av min buffert samt bostadssparande (dit drygt 80% av månadssparandet går) på sparkonto med ränta sedan några veckor tillbaka.