Skulle vilja ha er syn på vad ni anser är rimlig fördelning på bevara värdet hinken om man vill fortsätta spara i Lysa. I dagsläget har jag ett tillväxtkonto på Lysa på 90% aktier och 10% räntor som är ett långsiktigt sparande (+10år). Vilken fördelning är tycker ni är rimlig på bevara värdet hinken då jag precis har skapat ett nytt konto i Lysa. Funderar på runt 50/50 eller är det för lågt värdet? tacksam för svar
1 gillning
Klassisk fördelning är 60/40 givet att buffert finns. Det ligger nära Bengens studier om 4%-regeln.
1 gillning
Tack Jan, buffert finns så då ändrar jag till 60/40 fördelning istället vilket känns mera rimligt.
1 gillning
Om vi ser isolerat på fråga så är det väl som @janbolmeson säger, men hur ser andra ”Bevara värdet”-tillgångar ut?
Har du en pensionslösning och placerat en del i räntor kan en 60/40-fördelning på Lysa kanske påverka totalen. Eller inte, det beror på kapitalet i respektive lösning. Jag har t ex 70/30 i mitt pensionskapital och det skulle till ett väldans sparande på Lysa för att justera det.
1 gillning