Lysa och därmed ISK med hög andel räntefonder?

Jag har relativt nyligen börjat intressera mig för att spara mer strukturerat. Har ca 15’ pr månad till spar och anser mig ha en trygg buffert och ca 100’ undansparade i globala indexfonder på avanza. Dessa avser jag ha kvar och avanzasparandet kan gott ligga länge.Inser att det här kanske varit lite högrisk (även om jag är ung) och vill nu kompensera upp med ett lite mer kortsiktigt spar för eventuellt husköp på en 2-5 års sikt. Tycker Lysa verkar bra för mig och därför satt upp 3 konton där, ett med 20/80 fördelning där jag känner jag kan lägga halva bufferten (då jag just nu anser mig ha lite för mkt buffert), ett med 30/70 som är på 3-5 års sikt och tänkt för husköp samt ett med 60/40 fördelning för en ”mellanrisk” kategori.Blir nu väldigt osäker på om jag ”gör rätt” då vad jag förstår är skatten på ISK inte fördelaktig för räntefonder och jag har skapat två av kontona med hög andel räntefonder (80% och 70%). Mellan det och avgiften till Lysa, finns det risk för att jag satt upp ett ofördelaktigt sparande här?Är inte i tron om att jag ska ha någon vidare avkastning. Vill egentligen bara säkra lite mot inflation på bufferten och känna att hus-sparet är relativt tryggt även om jag har mer än utrymme för att det ska kunna gå lite upp å ned även i den portföljen.TACKSAM för all input om hur jag ska tänka här. Även input om fördelning av de 15’… behöver sätta av ca 5’ till hus-spar för att tryggt och säkert nå målet. Men de andra 10? Hade ni satsat på mellanrisk eller kört mer på 90/10 fördelning? Hur ska jag tänka?Med vänlig hälsning,