Beyond the Status Quo: A Critical Assessment of Lifecycle Investment Advice

Jag ser att den vetenskapliga artikeln “Beyond the Status Quo: A Critical Assessment of Lifecycle Investment Advice” av Scott Cederburg et al. har nämnts här på forumet många gånger. Skapar denna tråd för att diskutera studien.

Artikeln landar i den radikala(?) slutsatsen att det är klokt att ha en portfölj med 100% aktier (till skillnad från t.ex. 60/40).

Lite länkar:

2 gillningar

Även intressant att den optimala portföljen har ca 33% home-bias. (domestic stocks i artikeln hänvisar till ett land inom den utvecklade marknaden, så inte bara USA som man kan tro).

Men det är ju helt uppenbart orimligt att man ska ha lika mycket investerat på sin hemmabörs oavsett om denna är New York eller Valletta.

2 gillningar

Det är vad artikeln kommer fram till. Jag tar inte ställning.

1 gillning

Ja, det förstår jag, och jag menar att författarna gör ett orimligt antagande i sin modell som gör så att det är svårt att använda den slutsatsen till något, och det gör också resten av resultaten mer svårtolkade. Det hade varit så mycket bättre om de helt enkelt använt en marknadsviktad global aktieportfölj.

1 gillning

Jag har inte läst metodavsnittet men vilka antagande tycker du är orimliga?

Jag kanske tolkar det fel men datan verkar vara marknadsviktad?

3 Data

Sida 8

The starting point for constructing the dataset is the GFDatabase from Global Financial Data. For each sample country, the GFDatabase contains times series of total return indexes, price indexes, dividend- price ratios, and total market capitalization for stocks; yields for ten-year government bonds and short-term bills; consumer price indexes; and exchange rates.

Sida 9

The nominal international stock returns for a given country
are market-capitalization-weighted averages of the nominal returns for all non-domestic stock markets, with appropriate adjustments for changes in exchange rates. Analogous to the calculations for the other asset classes, the nominal international stock returns are converted to real returns based on local inflation.13 As such, all asset class returns for a given country-month reflect the real investment outcomes of local investors in that month.

Antagandet att det finns en konstant h sådan att alla oavsett hemmabörs bör allokera h% av sin portfölj till hemmabörsen. Det är det som leder till slutsatsen h=33.
Har man en marknadsviktad portfölj så varierar i stället h med valet av hemmabörs samt med tiden.

1 gillning

Om jag minns rätt så är en viktig del i pappret att de ombalanserar mellan de två. De har alltså en fast allokering mellan internationellt och home bias med ombalansering och menar att det gör att man kan köra 100% aktier (om jag minns Rational Reminder-intervjun rätt.)

1 gillning

En lustig grej med deras allokering är att den i nuläget ger en amerikan 33% USA, medan alla andra får som minst 41% (67%*marknadsvikt, plus lite mer ju större hemmabörsen är).

1 gillning

Är det inte lika bra att ha 33% svensk bias om man är svensk eller norsk? Eller från Malta för den delen!?

Man är ju exponerad mot exakt samma sak. Jag har aldrig fattat home bias som argument överlag. Visst kan man argumentera för det svenskar emellan, men att säga att man ska ha den exponeringen generellt beror ju jättemycket på vilket home man har…

1 gillning

Jag har poängterat det förut, men vill förstärka det havsekorre påpekar:

Studien utvärderar inte optimal home bias. Alls.

En studie som försöker hitta optimal home bias behöver testa olika home bias och jämföra dem. Den skulle exempelvis kunna testa att alla håller exempelvis 0, 1, 2, etc. upp till exempelvis 30 procentenheter övervikt i hemmamarknaden och se vad som presterat bäst över tid. Det gör inte studien.

Den försöker hitta vilken andel genomsnittspersonen, oavsett boendeland, bör ha investerat på den egna marknaden. Den andel som nämns (33%) innebär inte alls samma home bias för alla. Man kan se det som att om man inte vet vilket land man bor i, och tvingas välja vilken allokering man ska ha i hemmamarknaden, så är 33% ett bra val. Men, i verkligheten vet vi vilket land vi bor i och hur stor hemmamarknaden är, och då är den genomsnittligt optimala allokeringen inte meningsfull information.

En stor del av investerarna, nämligen de som bor i USA, får med det upplägget international bias (negativ home bias) och äger, som havsekorre påpekar, minst USA-aktier av alla. Det är något ironiskt med tanke på att USA-marknaderna gett mycket högre avkastning än världsindex under perioden. De som bor i Argentina, som haft negativ utveckling under perioden, ska däremot ha haft en superhög home bias under perioden.

Vissa personer kommer alltså ha negativ home bias, vissa kommer ha en relativt modest home bias (EU-medborgare som ser hela EU som som sin home market) och vissa kommer har en extrem home bias för att den lokala marknaden utgör i princip 0% av världsindex.

Är det ett rimligt antagande (utan att man ens gör en studie om det) att det är optimalt för en amerikan, en japan och en boende i Kambodja att investera exakt samma andel i den lokala aktiemarknaden? Kambodja har för närvarande 12 aktier listade.

Studien gör ingen ansats att svara på den frågan alls, men för att man ska dra slutsatsen att studien visar att svenskar ska ha home bias och amerikanser international bias så måste man köpa det antagandet.

2 gillningar

Om du raderar ordet bias har du rätt. Ombalanseringen mellan internationellt och hemmamarknaden är viktig för resultatet. Men inte alla (teoretiska) subjekt (amerikaner) i studien har home bias alls.

Och liknande ombalanseringsvinster kan åstadkommas genom att ombalansera mellan vilka regioner som helst, utan koppling till var du bor. Du kan exempelvis som japan lika gärna bestämma dig för att ombalansera mellan utanför-EU och EU för att uppnå just den effekten.

(Sedan kan home bias ha andra poänger förstås, speciellt i vissa länder, såsom skattemässiga, avgiftsmässiga, legala, etc.)

1 gillning

De har negativ bias :upside_down_face:

1 gillning

Den här artikeln är rätt lång, men jag tänkte jag kunde extrahera rubrikerna i den som en “sammanfattning” av vad den tar som kritik på rapporten:

1. Notice the methodological differences!
  2. The 100% stocks strategy would have severely backfired in many other historical cohorts!
  3. The study has limited relevance for U.S.-based investors.
  4. The study isn’t that relevant for other countries either.
  5. The inflation story is suspect.
  6. The Clifford Asness Critique still applies
  7. Valuation matters
  8. Violating the Bellman Principle of Optimality

Vissa av argumenten kräver lite djupare läsning, men jag tycker personligen att 4), 5) och 7) är glasklara argument mot rapporten.