Bilfinansiering inför föräldraledighet?

Hejsan!

Jag och min partner började titta på bilar förra året, vi var nyfikna på t.ex corolla och passat. Budget var ungefär 200’ till 250, vi tänkte lägga cirka 50% handpenning för att ha kvar buffert till pågående men i dagsläget icke akuta husrenoveringar, och sedan snabbt betala av lånet på cirka 3 år. Inga lyxlöner men lever ganska enkelt.

Därefter så visade det sig att vi skulle bli föräldrar och bilplanerna pausades temporärt. Nu när vi landat i den kommande rollen är bilplanerna aktuella, igen.

Men då kommer en period med föräldraledighet där lönen kommer minska drastiskt. Nuvarande bil är kring 20 år, inget större värde kvar, reparationer för att klara besiktningen behövs och en hel del krångel. Krångel vi känner en spädbarnsförälder bör slippa :slightly_smiling_face:

Hur ska vi finansiera nästa bil? Hur resonerar ni?

• Ta lån med restvärde för att minska månadskostnaden under föräldraledigheten?
  • Ta ett vanligt privatlån fast med lång avbetalningstid istället? (Och betala av snabbare sen)
  • Köpa en billigare bil? Men jag planerar att ha bilen minst 10 år, vill då gärna ha vissa funktioner för att vara nöjd på sikt.
  • Använda mer av hus-bufferten och ta lån om något akut dyker upp?

Tacksam för lite input hur man kan resonera