Hej!
Vet att det finns många liknande trådar att hitta både här och på andra forum men eftersöker råd efter just min situation och framförallt att får höra andras åsikter.
Vår situation idag
Vi är två vuxna, ett barn och tar höjd för ytterligare ett inom en snar framtid.
Vi bor i en förort 3mil utanför en storstad. Mitt jobb ligger ca 1.5mil från vår bostad.
Har en liten bil och en mindre modell kombi (Skoda Fabia) som känns för liten.
Ekonomi
Idag får vi in ca 38k netto då sambon pluggar och är föräldraledig, även jag är föräldraledig 20%. Sambon har ett säkert heltidsjobb att gå tillbaka till i Juni och vi kanske landar runt 50k netto efter sommaren.
Bolån: 2.6mil (Ränta 50/50 - 2.45% till 2024, 2.65% till 2025)
Billån: 28k
Tankar kring bilköp
Tanken är då att skaffa nån lite bättre begagnad familjebil.
Bilen är tänkt att nyttjas ca 3-5mil / dag (Brukar även samåka med kollegor vissa veckor) i vardagen och kanske 10-20mil på helgen med längre resor på semestern. Tanken är att äga den tills jag tröttnar eller åker till skroten med den.
Vad jag har kollat mest på är Kia Optima SW Plug-In 2019 med ca 6-7000 mil
Känns som att den passar mitt mönster då jag kan ladda hemma och verkar vara mycket bil för pengarna.
Nybilsgaranti till 2026.
Priset ligger runt 260k + ca 10k för laddbox
Tänkte då byta in våran lilla bil (ca 28k lån kvar) och lägga till så vi kommer upp i iaf 100k kontantinsats sen ta resten på billån.
Såhär ser min tanke kring ungefärliga utgifter ut exkluderat bränsle/el
Lån: 2500kr/mån
Buffert: 1000kr/mån (service/rep)
Försäkring: 1000kr/mån
Skatt: 360kr/år
Det som oroar mig lite är billånet, jag vet att rent ekonomiskt vore det bästa att sälja lilla bilen och försöka pussla ihop det vi har eller köpa en billig men att ha en säker,driftsäker,smidig och trevlig familjebil hade som sagt gett oss mycket glädje just nu och lockar väldigt mycket.
Jag kan betala bilen kontant till en bekostnad av att buffert kontot åker mot botten.
Har även känt lite osäkerhet kring plug-in eller om man ska köra en bensin.
Verkar som man tappar en del bagage med hybriden.
Hur skulle ni gjort i min situation? Är det efterblivet att låsa sig i ett billån nu?
Försöka sälja nuvarande själva först för att lägga lite mer kontant?
Tips på bensinbilar runt 100k?
Uppskattar all typ av feedback och råd.