Hej! First time poster här på forumet med en fråga som jag gått och velat kring i flera år. Min känslomässiga och bekväma sida skulle uppskatta att ha en bil, min mer praktiska och ekonomiskt rationella sida säger nej.
Kvinna, snart 30 bor i lägenhet centralt i medelstorstad i södra Sverige, har ca 5 min med cykel till jobbet och kan inhandla de flesta större och mindre vardagsinköp med cykel eller buss. Inget behov av en bil i vardagen med andra ord. Så syftet skulle ju helt klart vara att göra utflykter, semester och hälsa på familj som bor på längre avstånd och slippa förlita sig på SJ.
Jag tänker mig en mindre bil med max 1100 kr i skatt/år och som drar under 0,5 på 10 km. Min maxbudget är runt 120 000 och jag ser två möjliga alternativ, antingen en lite nyare bil som har gått runt 7-10 000 mil, eller en äldre bil med max 20 000 mil för runt kanske 70 000.
Finns det några tankar här oftast väldigt kloka forum? Är det det mer ekonomiskt rationellt i längden att köpa en lite nyare bil eller är det, med tanke på att den bara kommer användas för nöjeskörning, klokare att satsa på en billigare bil? Eller är det snarare så att det varierar från bil till bil vad man får för pengarna i den här prisklassen?
Och ja, jag är medveten om att det finns bilpooler och hyrbilar, men det minskar lite möjligheten till spontanitet och frihet som jag är ute efter.
Är i liknande sits. Har även garageplats för drygt 800kr/månad. Köpte en dyr bil och bokför det mentalt som lyxkonsumtion. Tänker att ska man betala 150kr/mil så får det vara ett bra åk.
Kolla även försäkringskostnaderna det kommer vara en stor del av din bilbudget. Jag brukar slå in regnr. I compricer eller liknande. Händer dock att man blir kontaktad av säljare efteråt.
Bland små bilar tycker jag att den plastiga och allt annat än lyxiga Suzuki Swift är kanon.
Har inte koll på skatten för alla enskilda registreringsår men tror aldrig jag sett en skatt som överstiger 1 000kr/år och den drar runt 0,5milen.
Det är inte en bil som får folk att vrida nyfiket på huvudet så om det är viktigt får du titta efter något annat.
Om du kan tänka dig en bil som gått ändå upp till 10 000mil och ändå har en budget på 120 000kr kommer det finnas en hel del bilar Swiftar att välja bland.
Det är väl ingen dum idé alls Om du känner att det inte var värt det, sälj bilen igen.
Med det sagt så tycker jag att det är en större risk för problem som du själv får bekosta på en billigare bil som gått fler mil.
De flesta helförsäkringar har maskinskada till x mil och år. Då är du relativt trygg från oförutsedda händelser som kan kosta en del. Villkoren varierar mellan försäkringar så jämför gärna på sidan nedan.
Om jag förstått dig rätt så står du i valet och kvalet att unna dig en bil för ett friare liv? Den ekonomiska fråga som det innebär kan endast du svara på, för det kommer att kosta men eftersom du inte är som mig som är en bilgalning, så är frågan bil eller inte bil och inte vilken fräsig bil du ska ha. Någon har nämnt Suzuki Swift och det är ett utmärkt exempel på en bra ekonomisk bil.
Det är tyvärr så att nya bilar oavsett storlek låser bilägarna idag i dyra underhåll. Vi Bilägare hade i senaste numret ett exempel på “billig” bil som var ruskigt dyr i service.
En äldre liten bil som gått långt har hygglig risk för problem. Om du själv kan, eller du känner någon som kan fixa med iallafall småproblem själv kan det va ett billigt alternativ för dig som inte “behöver” att bilen måste funka just nu. Å andra sidan tar det ju bort lite av förtroendet att man vågar ge sig iväg på en långtrip.
Är man å andra sidan inte intresserad av att ha såna problem så skulle jag lagt pengarna på en nyare som gått kortare. Jag har själv alltid tyckt det varit värt friheten även när jag inte tekniskt sett behövt bil. Men gör en ordentlig TCO på vad det kostar dig i månaden så att du kan göra en rimlig bedömning på om det är värt pengarna.
Jag föredrar äldre bilar med mindre elektriskt smäck som skall fungera och
mindre plastsmäck under huven. En bil av bra fabrikat som inte är lyxig eller fint märke kan var mycket pålitlig och dra lite utgifter i flertal år.
För ca 70.000 får du ex en fin manuell Toyota Yaris från 2010 som gått 8000 mil. Går 10 år till tror jag om du låter hålla efter rost lite. Drar lite utgifter.
Bilpoolföretagen har iallafall i Stockholm utökat sin tillgänglighet markant på senare år. Det står olika bilar parkerade på flera olika ställen 5-10 minuters promenad bort. Jag kan se i en app vilka bilar som finns inne och klicka på dem om jag känner för att ta en tur. Det kräver alltså ingen egentlig planering. Tidigare var det helt annorlunda och det är möjligt att det i andra städer ännu inte blivit lika tillgängligt.
Frihet kan också vara att inte behöva byta hjul, serva, besiktiga och tvätta bilen
Jag är i linkande sits och behöver inte bil i vardagen. Men har trots det en liten bil som fungerar bra, men det kostar en hel del per gång om man kör sällan.
Tidigare använde jag bilpool och hyrbil i säkert 7-8 år tills bilpoolen chockhöjde priset. Nu har en ny bilpool etablerat sig i stan så kanske är egna bilens dagar räknade.
Jag hade i denna situation helt seriöst skaffat en 20+ år gammal bil för ~10.000kr, eftersom bilen är en ren ”nice to have”. Hör dig för bland vänner och bekanta om de känner någon ”bonnmek” som mekar vid sidan av eller liknande till en låg kostnad.
Tänk på att pengarna du binder upp i en bil har en alternativkostnad. En 100.000kr-bil har dessutom värdeminskning, något som 10.000kr-bilen är nära botten av. Du får väldigt mycket reparationer hos bonnmeken för de pengarna.
Ja, det känns som att service/underhåll kommer bli den stora årliga kostanden bortsett från värdeminskning. Ska kika på swiften!
Jag har fastnat lite för volvo v40, mest för att det känns som att det är en säker bil med låga bränslekostander, men de är ju tyvärr rätt stor efterfrågan på dem.
Ja, det är ju underhållsbiten som är den stora frågan. Jag har familjemedlemmar på närmare och längre håll som absolut skulle kunna fixa småproblem, men vill ju inte heller känna att det är något som måste grejas med för ofta.
Har tillgång till bilpool via mitt jobb för reducerat pris, tyvärr är de ofta bokade på helgerna och då försvinner lite av spontanitetsdelen och känslan av frihet.
Utöver Suzuki (Swift) ser jag att Toyota-modeller föreslås också. Vad de har gemensamt att båda är japanska märken kända för sin driftsäkerhet.
På senare år delar de ju även (vad jag har förstått) en bilmodell, Suzuki Swace är en Toyota Corolla TS. Och Suzuki Across och Toyota RAV4 är syskonmodeller även om det inte går att påstå att en Across är en RAV4 med Suzukiemblem.
Vad jag försöker säga, även om jag 100% är för en Suzuki Swift, är att Toyota är också ett fullgott alternativ att undersöka. En Toyota skriker inte “prismedvetenhet/budget” på samma sätt som Toyota.
Men om du likt mig inte har några problem med att utstråla “prismedveten” genom ditt bilval är det Suzuli Swift som gäller tycker jag.