Bilkalkyl: Rätt finansieringsmodell ger en besparing på långt över 50 000 SEK

Finansiell leasing är precis som du skriver bara ett visst sätt att köpa bilen med treårigt lån. Med ett visst regelverk, t ex att man får göra 1/2 momslyft på leasingavgiften.

Att köpa den medför vissa nackdelar som jag skrev i ett annat svar till nestor.

På personbilar får inte “vanliga företag” dra av någon moms alls vid köp. På leasingavgiften får de däremot dra 1/2 moms.

Brukar inte vara något större problem med finansiell leasing och nystartat AB. Dock brukar de i de fallen kräva en “kontantinsats” typ 20% eller att du privat går i borgen.

Extremt tillfredställande för mig som beställt med företagsleasing och inte kunde förstå vad jag missade som gjorde att privatleasing kunde vara mer fördelaktigt. Tack!

För övrigt hämtade vi ut vår model y idag :v:

3 gillningar

Även om du köper vinterdäcken på separat faktura med företagets pengar å använder däcken, så ska förmånsvärdet höjas med motsvarande extrautrustningsbelopp… sen att folk inte gör detta är en sak, men Skatteverket hade garanterat haft åsikter om det.

Samma sak om du köper FSD efter leverans…

Men en tesla ska man alltid köpa innan kvartalsskiften eller vid årsskiftet, du kan få väldig rabatt på det för deras siffrors skull.

2 gillningar

Kul att du slog till på FSD @janbolmeson, hoppas Elon börjar leverera innan det är dags att lämna tillbaka bilen… :wink:

1 gillning

Kul @Ola_Morin. :kissing_heart::joy:

1 gillning

Måste säga att jag blir sjukt impad av @Skogstomten och hans uträkningar, nästan så jag skulle anlita honom utan att vilja ha en ny bil! Kudos!

1 gillning

Haha, vi får ha en #RäknaPåBilTillsammans under ledning av @Skogstomten någon kväll. :joy::rofl:

1 gillning

”Bilplanskickoff 2022”

Pass 1: vad ”villhöver” du för bil? Leds av @janbolmeson som glatt förevisar alla fördelar med Model Y jämfört med V70 och Enyaq.

Pass 2: shit vad det kostar med bil! Leds av @Skogstomten som skapar allmänt dålig stämning i rummet och en oväntat ökning av till salu annonser med bilar på Blocket sker.

Pass 3: ”kom igen det finns massor av fördelar med att cykla och du kan bara du vill! Leds av @MoaD som berättar inspirerande om hur kroppen svävar fram på lätta steg i terrängen eller på cykel.

Pass 4: ”åter till verkligheten och kom till skott”. Vi sjunger ”We shall overcome” tillsammans och @carolinebolmeson hjälper oss analysera konsumentleasingerbjudanden och sen se till att alla har valt något och avgivit ett ”sluta prata bil-löfte” innan de tillåts lämna rummet.

Som kursdiplom erhålls ett obegripligt TCO- excelark som beskriver varje deltagares unika sätt de blev/blir ruinerad på bilkostnader.

Självklart ingår fria ahlgrens bilar som snacks under hela kursen. Dock måste de tyvärr återlämnas utan onormalt slitage efter kursen. Kan ev komma att ersättas av Barilla pastahjul om hotellets klimatbonus uteblir.

The end :ok_hand:

34 gillningar

Gav mig dagens skratt. Mycket igenkänning dår. Tänker ofta ”nej, nu säljer vi bilen” men den står fortfarande kvar på parkeringen.

2 gillningar

Förmodar en ytterligare fördel med finansiell leasing är att man behöver inte gissa hur mkt man kommer köra på tre år.

1 gillning

Ha, ha, Jag kommer! :stuck_out_tongue:

1 gillning

FI/FL “Om bilens restvärde i slutet av perioden är högre än det verkliga marknadsvärdet betalar leasingtagaren in mellanskillnaden.”

Är det bäst att köpa eller leasa tjänstebilen? | Danske Bank

Låter ju helt rubbat!? Särskilt om det är assymetrisk risk. Vem fastställer restvärdet?

Bilhandlaren fastställer restvärdet. Men sätter de för lågt så köper du bilen och säljer. Så de står även för risken.
Du ska vid finansiell leasing gärna betala så mycket som möjligt under leasing perioden. Då du får tillbaka pengar om de värderar bilen högt och köper ut den billigt om de värderar den lågt.

1 gillning

Speak as you would to a young child, or a golden retriever…

När affären görs upp sätter bilhandlaren ett beräknat restvärde. Detta för att ge ett mål att amortera emot.

När leasingperioden är över har leasetagaren rätt att köpa bilen för restvärdet. Så långt är det ett avbetalningsköp.

Men lägger man ihop vad du och Danske skriver så kompenserar båda parter mot marknadsvärdet vid retur?

Bilsäljaren blir alltid tvungen sälja bilen två gånger, andra gången till leasetagaren eller någon annan.

Jag ser bara att marknadsvärdet skulle bli högre än restvärdet om de tror de kan sälja den ännu dyrare, efter deras omkostnader.

Och jag ser inte riktigt moroten för leasetagaren ha ett lågt restvärde. Behåller man bilen ska allt betalas ändå, lämnar man tillbaka den ska allt mellan köpepris och marknadsvärde betalas.

Vi säger bilen kostar 200kkr ny.
Efter 3år finansiell leasing har du betalat 100kkr av ny priset.

Bilhandlaren värderar bilen till 150kkr.
Ditt pris är då 200kkr - 100kkr = 100kkr för bilen.
Vill du inte ha den så blir det 200kkr - 100kkr -150kkr = -50 kkr du ska betala bilhandlaren (dvs de betalar dig 50kkr för bilen.

Bilhandlaren värderar bilen till 50kkr.
Ditt pris är då 200kkr - 100kkr = 100kkr för bilen.
Vill du inte ha den så blir det 200kkr - 100kkr -50kkr = 50 kkr du ska betala bilhandlaren.

Risken hos dig är att bilen blir mindre värd än vad du är beredd att betala. Sköter du om bilen så borde det inte vara ett problem iaf.

Tycker du dom värderar den för lågt köp bilen, för högt låt de ta den.

2 gillningar

Tack, då tror jag jag förstod ditt förra inlägg rätt.

Att bilhandlaren i exemplet värderar till 150k betyder att de räknar med sälja ännu dyrare.

De lär värdera till vad de skulle ge mannen från gatan, eller något bättre i hopp om att du ska behålla den och låta dem slippa göra en komplett affärsprocess med service, besiktning, fotografering, garantier, annonsering och allt vad det kan vara.

1 gillning

Gällande finansiell leasing i företaget. Gör jag en tankevurpa eller är det inte också så att alla de kostnader man har för bilen i övrigt, som försäkring, service, däck etc, betalas av företaget och alltså med oskattade pengar? Det betyder i så fall att man får en sjuk ”rabatt” på alla dessa kostnader jämfört med att betala dessa kostnader med sin lön, som ju redan har skattats med inkomstskatt och sociala avgifter (den hemliga skatten i dessa) samt moms. Det är ju skillnad på 100 skattade lönekronor och 100 oskattade kronor så att säga.

2 gillningar

Ja, det stämmer.
Samt att tar man bilen som nettolöneavdrag får man utdelning på förmånsvärdet. Visst man tappar lön men man slipper betala någon statlig skatt.

2 gillningar

Kanske lite otydligt skrivet men restvärdet som avses är själva restskulden vid leasingperiodens slut

Det verkliga marknadsvärdet är det den “normalt utsedda kanalen” (vanligtvis din bilhandlare) är beredd att köpa in bilen för. Du är självklart fri att försöka hitta någon annan som vill betala mer. Bilen är så att säga din (=ditt företags) och du har en restskuld att lösa ut om du inte vill fortsätta leasa vidare.

Att leasingbolaget har synpunkter på leasingavtalets “restskuld” även vid finansiell leasing är helt enkelt för att bilen är panten för leasingen (lånet). De vill ha kontroll på att leasingen (lånet) amorteras minst i den takt som bilens värde sjunker om du plötsligt inte längre kan betala. De gör de genom att koppla leasingupplägget till en viss körsträcka.