Hej kloka forumvänner!
Min nuvarande bil börjar tackla av, så det är dags att skaffa en ny. Jag har läst många av de insiktsfulla trådarna om bilköp här på forumet, men min situation är lite ovanlig – så jag hoppas på några kloka tankar för att reda ut snurret i huvudet.
Min bakgrund:
- Jag arbetar 50 % som anställd och 50 % i mitt eget aktiebolag, där jag har viss flexibilitet att styra uttag mellan lön och utdelning.
- Jag kommer från Portugal, och det är ganska troligt att jag flyttar tillbaka dit inom 1–3 år. I så fall tänker jag ta med bilen dit och köra ner den.
- Jag är ingen bilentusiast, så jag söker inte den senaste modellen – bara en trygg, ekonomisk och praktisk lösning.
- Jag har inte möjlighet att ladda elbil där jag bor, så 100 % elbil är tyvärr uteslutet.
- Bonus om bilen har dragkrok (för eventuell flytt).
Det jag funderar på är:
1. Leasa bilen via företaget
- Det känns lockande att slippa binda kapital och kunna dra vissa kostnader via företaget. Idag har företaget inte mycket kostnader alls.
- Men vad gäller om jag vill ta bilen till Portugal under en längre tid – är det ens tillåtet med leasingbil i utlandet under längre perioder?
- Vad händer om jag är i Portugal när leasingperioden löper ut – kan jag bara köpa loss bilen och registrera om den där?
2. Köpa bilen privat
- Jag har likviditeten att köpa en begagnad bil kontant, men med tanke på flyttkostnader osv. kanske det vore bättre att behålla pengarna till hands.
- En bil som är 2–3 år gammal, gått runt 5 000 mil, i prisklassen 200 000–300 000 kr, känns som en vettig nivå.
Ska jag ta utdelning från mitt bolag och köpa bilen privat? Eller är det bättre att leasa ändå?
Jag har tagit fram ett Excel-ark för att jämföra kostnader – men hjärnan kortslöts när jag började räkna in leasing, beskattning, utdelning och framtida utlandsflytt. ![]()
Så – finns det någon här som stått inför liknande val? Vad är mest ekonomiskt fördelaktigt i mitt fall? Eller finns det ett tredje alternativ jag missar helt?
Stort tack på förhand för alla insikter! ![]()