Billigaste sättet att ta ut mycket dollar i Sverige?

Hej!

Jag ska åka till ett land med instabil valuta, där det ska vara kneptigt och dyrt att ta ut pengar. Ska vara i landet i en knapp månad och tänkte flyga in med 2 000 USD. Men hur tar jag ut detta billigast i Sverige? Forex har väldigt dålig kurs…

Tar gärna emot tips! :slight_smile:

Det är nog tyvärr så att du får betala för bekvämligheten att få tag i USD i Sverige…

Verkar just nu vara lite bättre kurs i de bankomater som hanterar USD (se www.bankomat.se) än på Forex. Sen finns förstås alla de där fristående valutahandlarna, men känns som att risken att bli lurad med avgifter o.s.v. är större där…

Stöder de att man tar ur USD från ett kort som har USD?

I så fall kanske värt att växla i Recolut och använda deras kort för att ta ut. Låg växlingsavgift på vardagar, men de har en gräns per vecka eller något sådant.

Jag reser själv regelbundet till Venezuela och brukar ta ut dollar i de bankomaterna här i Sverige som erbjuder det, eftersom jag inte hittat något billigare alternativ. Har för mig jag betalade 6% över mittkurs senast.

Forex har alltid varit lite dyrare när jag kollat, men fördelen med dem är att man kan välja vilka valörer man vill ha utan extra kostnad, på bankomaterna jag använt finns bara 20 dollars sedlar. Senast tog jag tex med mig 300st endollars sedlar eftersom det kan vara knepigt att få växel där ibland.

Nu vet jag inte vart du ska, men det är bra att kolla hur vanligt det är att dom tar kort dit du ska åka, det avgör ju hur mycket dollar du behöver ta med dig. Ha dessutom alltid med dig minst 2 kort, tex slutade mitt Lunar fungera senast. När jag kontaktade dom gick det inte att lösa, så jag var tvungen att använda mitt kreditkort med 2% valutaväxlingspåslag istället resten av resan, vilket inte var optimalt.

1 gillning

Tack för tipset, det blir nog bankomat i veckan att hämta ut. Jag ska till Buenos Aires och kommer ha 3 kort så hoppas vara hyfsat förberedd.

1 gillning